Модифициране на магнетофон ASC AS6002
"Tape recorder ASC AS6002 modification"


Най-накрая успях да намеря малко време,за да покажа новата ми придобивка - магнетофон ASC AS6002.
Този магнетофон се е произвеждал в Германия в няколко варианта:
- нискоскоростен 4,75 см/с, 9,5 см/с и 19,05 см/с двупистов AS6002 и четирипистов AS6004;
- високоскоростен 9,5 см/с, 19,05 см/с и 38,1 см/с двупистов AS6002 и четирипистов AS6004;
Освен това серията ASC6000 има и други модификации в зависимост от вида на електрония брояч и записващия усилвател, които са отбелязвани с допълнителни букви след цифрата, като "S", "SC", "SE", "ST" и "SM".
Моята машина е двупистова високоскоростна - 38.1 см/с, с електронен брояч измерващ в метри разхода на лентата и е произведена 1978 год.
И не на последно място да спомена, че този модел е дело на конструкторите от фирмата "Braun", повечето от които започват работа във фирмата "ASC electronic", след фалита на "Braun".
С това се обяснява и голямата прилика във външния вид на серията ASC AS6000 и магнетофонът на Braun TG1000.
Съкращението ASC идва евентуално от "Audio System Components", както се е наричала фирмата, или от съкращението на града "Aschaffenburg" в Германия, където е седалището `и.
Магнетофоните от серията AS6000 на "ASC electronic" са се произвеждали от 1977 год, до около 1990 год.
Ето, така изглежда магнетофонът, заедно с кратко описание на характеристиките му:

Магнетофон  АСц АС6002.

Specifications:

Track system: 2/4-track, 2-channel, stereo/monaural system
Reel size: up to 10.5 inch reel
Tape speeds: 3,75 7,5 15 ips
Wow and flutter: 0.04% (15 ips)
Frequency response: 20Hz to 25kHz (15 ips)
Signal to Noise Ratio: 68dB
Total harmonic distortion: 0.6%
Dimensions: 430 x 395 x 155mm
Weight: 20kg

Вижда се, че моделът е със сериозни възможности и на практика по онова време се е явявал основен конкурент на швейцарските "Revox".
В интернет пространството има публикувани сравнителни таблици с други магнетофони от този ранг, в които се отбелязва доброто качество на машината.
Наи-често е сравняван с Revox PR99", като отзивите са, че в някои параметри даже е малко по-добър!
Като имам предвид цените в момента на мастер машините Studer и Revox продавани на ebay, закупуването на този магнетофон се оказа много по-изгодно за мен!
Единственият проблем е, че се появява сравнително по-рядко на пазара в сравнение с другите.
Най-често такъв магнетофон може да се намери на немския ebay.
Магнетофонът успях да закупя, чрез директен банков превод по банкова сметка на 100% коректен търговец от Германия, което си беше доста рисковано начинание.
За мое щастие всичко премина благополучно и само за 4-5 дни от превеждането на сумата, магнетофонът пристигна.
Ето малко снимки, които направих при получаването на пратката:

Разпечатване на опаковката. Mагнетофон ASC AS6002 поглед отзад.

Mагнетофон ASC AS6002 поглед отпред.

Визуално машината се оказа в перфектно състояние, а по думите на продавача, преди продажбата е била сервизирана, като са сменени някои транзистори и елементи по електрониката, както и ремъкът между двигателя и маховика.
Всички проби като пренавиване в двете посоки , възпроизвеждане и запис преминаха успежно!
Най-голямо впечатление ми направи механиката , особено равномерността на подреждане на лентата върху шпулите, при бързото `и пренавиване напред и назад.
Така е вероятно заради вградената електронна система за управление на въртящия момент на двигателите и натяга на лентата, в зависимост от количеството лента навита върху шпулите.
Главите на машината също се оказаха в перфектно състояние - много слабо и почти незабележимо износване!


Блок магнетофонни глави. Магнетофонни глави поглед отпред.

Ето снимки и отвътре на магнитофона:


Поглед под капака отпред. Поглед под капака отзад.

Поглед под капака отзад. Поглед под капака отзад.

Направих проби за запис и възпроизвеждане, които показаха отличното качество на машината.
Мисля след време да сменя някои от операционните усилватели с по-добри и съвременни, както и някои от кондензаторите участващи в звуковия тракт.
Наред с добрите страни, забелязах и някои проблеми при използването на този магнетофон.
При работа с метални шпули и бързо пренавиване напред и назад, при някои от магнетофонните ленти шпулите се зареждат със статично електричество.
Когато статичното електричество се натрупа в достатъчно количество, прехвърча искра между някоя от двете металните шпули и корпуса на магнетофона, като същевременно се чува и леко припукване.
Производителят е констатирал този проблем и затова в сервизното си описание препоръчва, да се работи с пластмасови шпули, или магнетофонни ленти с допълнително антистатично покритие.
Повечето марки магнетофонни ленти имат такова покритие, но се срещат и доста видове без.

В повечето чуждестранни форуми, само се констатира този проблем, без да се дава каквото и да е техническо решение за преодоляването му.
Ето защо първата ми задача беше да анализирам проблема и да му намеря подобаващо решение.
Натрупването на статичен заряд е възможно само тогава, когато между шпулата и корпуса на магнетофона няма електрическа връзка (проводимост).
Проблемът вероятно се корени в това, че куплунзите върху които се поставят шпулите са пластмасови.
Ето снимки от свалянето на куплунзите и оглед на подаващия и приемащия възел на магнетофона:

Сваляне на куплунга от подаващия възел. Сваляне на куплунга от подаващия възел.

Както и предполагах задачата се оказа лесно решима.
С помощта на тънък и къс щифт и еластична пластинка от берилиев бронз, успях да свържа металните шпули с фланците под пластмасовите куплунзи.
Така осъществих електрическа връзка между шпулите и корпуса на магнетофона.
Следващите снимки онагледяват направеното:

Осъшествяване на проводимост между металните щпули и фланеца. Осъшествяване на проводимост между металните щпули и фланеца.

Щифтът с диаметър 2мм, направих от алуминиево нитче.
В края на периферията на куплунзите пробих отвор с диаметър 2,1 мм, през който да промуша шифта.
Главата на щифта се намира от долната страна и ограничава цялостното му промушване през отвора.
Дължината на щифта съм подбрал така, че да се показва само окло 0,5 - 1 мм от горната страна, когато главата му опре във вътрешната повърхност на куплунга.
Берилиевата пластинка, е с кръстовидна разгъвка, като ъгълчетата на късата страна са завити навътре, а двете части на дългата страна са извити така, че да опират в главата на щифта и във фланеца отдолу.
С помоща на нагорещен поялник, пластинката се нагрява отдолу, докато ъгълчетата на късата страна разтопят пластмасата и проникнат в куплунга.
След изстиването, пластинката остава закрепена неподвижно и стабилно върху куплунга. без да е необходимо залепването `и.
С монтирането на куплунга към фланеца, единият `и край остава притиснат към главата на щифта, а другият опира в металния фланец отдолу.
Когато върху куплунга се постави метална шпула с лента, тя опира с долната си повърхност върху щифта и го натиска навътре в отвора, докато легне стабилно върху куплунга.
Щифтът остава в непрекъснат контакт с повърхността на металната шпула поради еластичността на пластинката, която го притиска отдолу и така се осъществава електрически контакт за отвеждане на статичното електричество.
Това решение до момента работи безупречно!

Другото, което не ми хареса в този модел е, че осветяването на стрелковите индикатори, работи само при запис.
След кратко умуване, рещих да монтирам допълнително постоянно светодиодно осветление, което да си работи независимо от това на осветлението при запис.
Светодиодното осветление съм настроил да е с по-ниска интензивност така, че когато се включи функция запис и светнат лампите под индикаторите, това да е лесно разпознаваемо.

Светодиодно светление. Светодиодно светление.

Mагнетофон ASC AS6002 поглед отпред. Mагнетофон ASC AS6002 поглед отпред.

Остава ми да поработя върху каналите за запис и възпроизвеждане, като сменя някои от компонентите с по-съвременни, но за момента решавам известно време да използвам магнетофона така.
Ето още една снимка и кратък видеклип демонстриращ работата на механиката:

Mагнетофон ASC AS6002 поглед отпред.

Прочетете и другите статии.


НАЧАЛНА СТРАНИЦА
Страницата е подготвена и се поддържа от
Ан.Гърков
гр.София - 2019 год.