Американски лейбъли " US vinyl record labels "




На тази страница ще разгледаме най-известните американски лейбъли издавали винил между 50-те и 90-те на миналия век.
Дано да представлява интерес за любителите на винила.



A&M

A&M Records е създадена през 1962 год. от Herb Alpert и Jerry Moss.
Първоначално решили лейбълът да се казва Carnival Records, под което име пускат два сингъла, без да знаят че друг лейбъл вече бил запазил това име.
Тогава Carnival се преименувал на A&M което име било образувано от първите букви на имената Alpert и Moss.
На горната снимка е показан как е изглеждал първият етикет на фирмата, а под него вече е етикетът след преименуването.
В периода 1966 до 1999 год, офисът на фирмата бил разположен в историческото студио на Чарли Чаплин в Холивуд.
През 60-те и 70-те компанията имала договори и записвала с Tijuana Brass, Baja Marimba Band, Burt Bacharach, Sergio Mendes & Brasil 66, We Five, the Carpenters, Chris Montez, Elkie Brooks, the Captain and Tennille, Quincy Jones, Marc Benno, Liza Minnelli, Toni Basil, and Paul Williams.
Бележити изпълнители записвали с A&M като: Joan Baez, Phil Ochs, Smith Laramy, и Gene Clark, а също и английски певци и групи като Joe Cocker и Procol Harum, Fairport Convention, Free, The Move, и Spooky Tooth.
По-късно били включени и изпълнители като Nazareth, Y&T, the Tubes, Styx, Supertramp, Rick Wakeman, Squeeze, Peter Frampton, Sex Pistols.
През 80-те компанията успява да привлече имена като Falco, Atlantic Starr, Janet Jackson, the Police, Jim Diamond, Chris De Burgh, Bryan Adams.
За късо време A&M се превърнала в най-голямата независима компания за запис на винил в света!
През 1989 A&M бил закупен от PolyGram, Alpert и Moss продължили да управляват фирмата, а лейбъла запазил логото и правото си да издава записи.
През 1998 PolyGram бил закупен от Seagram и заедно с MCA Records, влязъл в голямата корпорация Universal Music където създават Interscope-Geffen-A&M label group с офис в Канада.
През януари 1999 офисът на A&M намиращ се в бившето студио на Чарли Чаплин в Холивуд и просъществувал десетилетия, бил затворен.
На прощалния празник персоналът на компанията поставил черна лента над знака на A&M пред главния вход - символизиращ смъртта на лейбъла.
Служителите (някои от тях били от основаването на компанията) били уволнени, а изпълнителите били помолени да си потърсят други звукозаписни студия.
Така се слага край на съществуването на една от най-големите компании за запис на винил в света.
На долните три снимки съм показал различни етикети на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

ABC

ABC Records била основана в Ню Йорк през 1955 год, като ABC Paramount Records (American Broadcasting-Paramount Theaters).
Първият президент на фирмата бил Samuel H. Clark.
Първоначално лейбълът се казвал Am-Par Record Corporation, което се сменя на ABC-Paramount Records, Inc. през 1962, и накрая на ABC Records, Inc. през 1967 год.
Дистрибуторски функции е изпълнявала фирмата Dunhill Records, която по-късно е закупена и лейбълът се преименува ва ABC-Dunhill Records.
През 1979 ABC Records е закупена от MCA.
Етикетите на плочите търпят различни вариации:
- 1955-1961 черен етикет с надпис "ABC-PARAMOUNT" в горния край на периметъра на етиката с различни цветове за сингъл плочите и с бял надпис за LP албумите. В долната част на етикета има надпис "A PRODUCT OF AM-PAR RECORD CORP".
- 1961-1966 същият етикет като горния, само, че долният надпис вече е "A PRODUCT OF ABC-PARAMOUNT RECORDS, INC."
- 1966-1967 етикетът вече е с надпис ABC Records. Черен етикет с голям бял кръг и надпис ABC, разположен в горния край на етикета, а под него цветна вълна се е използвал за сингъл плочите.
- 1967-1974 черен етикет с малък бял логотип на надписа ABC, разположен в цветен бокс в горния край на етикета. В същият период има етикети и с триъгълен бокс с надпис ABC.
- 1974-1978 жълт, червен и морав етикет с черен логотип на кръга и надпис ABC Records, разположен между две черни линии в горния край на етикета.
- 1978-1979 същите многоцветни етикети като горните, само че с осминка нота, в кръгчето на която е разположен надписът ABC. Последните преси на плочи са с надпис "Mfg. & Dist. by MCA Distributing Corp...", означаващо "Производство и дистрибуция от корпорация за разпространение MCA".
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

ARISTA

Arista Records е основана през 1974 г, от Clive Davis, който успял да закупи малък процент от компанията Columbia Pictures.
Като част от Arista остават лейбълите Colpix Records, Colgems Records, и Bell Records.
Голяма част от изпълнителите работещи с тези компании напуснали, но една част като Barry Manilow, the Bay City Rollers и Melissa Manchester останали да работят с Arista Records.
Eдни от най-големите звезди подписали с Arista са Dionne Warwick и Aretha Franklin.
Най-значителното постижение на компанията е през 1983 год, когато сключва договор с Whitney Houston и реализира продажби от 55 милиона копия само в САЩ.
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

ASYLUM

Asylum е основана от David Geffen, и Elliot Roberts през 1971г, а разпространението на грамофонните плочи е било поето от Atlantic Records.
Първият запис на лейбъла е с Jackson Browne, като през същата година Asylum подписват и с John David Souther, Judee Sill, Linda Ronstadt, Joni Mitchell и Glenn Frey и Тhe Eagles (с Don Henley, Bernie Leadon, и Randy Meisner).
През 1972 привличат певеца Tom Waits и реализират неговия дебют "Closing Time" през 1973.
Най-големият успех на Asylum е подписването на договор с Bob Dylan.
Warner Communications (по-късно Тhe Warner Music Group) купуват Asylum през 1972г. и създават съвместно дружество между Asylum и Elektra наречено Asylum/Elektra Records.
David Geffen и Elliot Roberts получават по 2 мил. долара кеш и остават акционери във Warner Communications.
Един от най-успешните договори на новия лейбъл е с Warren Zevon, с когото записват сирия от LP плочи.
Дебютният му албум записан през 1976 е признат за най-добър Калифорнийски рок на десетилетието.
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

ATCO

Atco Records е основана през 1955 г, като част от звукозаписната компания Atlantic Records.
Името Atco всъщност е съкращение от името ATlantic COrporation.
В ранните си години лейбъла успява успешно да реализира записи на Bobby Darin и The Coasters.
В началото на 60-те Atco пуска инструментални хит-сингъли на Jorgen Ingmann, Mr. Acker Bilk и Bent Fabric.
Малко по-късно лейбъла излиза и на рок сцената с изпълнители и групи като Sonny и Cher, Buffalo Springfield и Vanilla Fudge.
Свързването на Atco с мениджъра Robert Stigwood, привлича групите The Bee Gees и Cream.
През 1964г, единствено Atco от всички лейбъли в САЩ, успява да пусне плочи на Битълс "Ain't She Sweet" с Tony Sheridan, записана за първи път в Хамбург през 1961г.
Песента "Ain't She Sweet" изпълнена от Джон Ленън достига №19 в топ 100 през август 1064г.
През 1966 пак единствено Аtco успява да пусне записи на The Who.
Около 1991г, Atco се обединява с Atlantic's fledgling East West Records America и оперира под името Atco East West Records America.
През 1994г името на Atco се премахва от етикета и компанията продължава под името East West Records America, което слага на практика край на съществуването на този лейбъл.
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

ATLANTIC

Atlantic Records е една от най-значимите и независими американски компании за звукозапис.
Тя е основана през 1947г. от Ahmet Ertegun и Herb Abramson.
Ahmet Ertegun остава почетен председател на лейбъла чак до смъртта си през 2006г.
Лейбъла бил ориентиран към издаването на джаз и ритъм енд блус и през 1952г подписва договор с Ray Charles.
В началото лейбълът се ръководел от Ahmet Ertegun, съвместно с Jerry Wexler и след това и с Nesuhi Ertegun.
От феврури 1955г. Nesuhi Ertegun оглавил джаз подразделението и направил първи записи с Charles Mingus и John Coltrane.
Постепенно джаз подразделението се оформило като зависим лейбъл през 1960г.
През 1967г Atlantic Records е закупен от Warner Bros.-Seven Arts, и заедно с Atco Records продължават да издават самостоятелно и със собствените си етикети.
През 1968 Atlantic Records правят най-значителният си удар като подписват с Led Zeppelin.
Договорът е бил за периода 1968-1973г, след което Zeppelin правят собствен лейбъл за записи Swan Song Records.
Swan Song Records по-късно е принудена да сключи дистрибуторски договор за разпрвостранение с Atlantic Records, тъй като други компании отхвърлили офертата им.
рез 1969г. Warner Bros.-Seven Arts е продаден на Kinney National Company, която по-късно става Warner Communications.
Warner Communications по-късно закупува Elektra Records и създават Warner-Elektra-Atlantic (WEA) за кратко който се преименува във Warner Music Group.
Някои от хит изпълнителите и групите работили с Atlantic Records са ABBA, AC/DC, Foreigner, INXS, Billy Cobham, Firefall, Rush, The Shadows, Manowar, Ringo Starr, Donna Summer, Vangelis, Yes и др.
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

BLUE NOTE

Blue Note Records е създаден през 1939г от Alfred Lion, Max Margulis и Francis Wolff.
От самото си създаване лейбълът е бил ориентиран основно към блус, джаз и соул музиката.
Водещи изпълнители на лейбъла били такива музиканти като Horace Silver, Jimmy Smith, Freddie Hubbard, Lee Morgan, Art Blakey, Lou Donaldson, Donald Byrd и Grant Green.
През 50-те години с лейбъла записват почти всички изтъкнати джаз-музиканти на онова време Fats Navarro, Howard McGhee, James Moodщ, Bud Powell, Miles Davis, Sonny Rollins, John Coltrane и др.
Blue Note Records в момента е собственост на EMI Group.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

CAPITOL

Capitol Records е една от 6-те най-големи звукозаписни компаний в САЩ.
Основана е от композитора Johnny Mercer в Лос Анджелис през 1942г, с финансовата помощ на филмовия продуцент Buddy DeSylva и бизнесмена Glenn Wallichs, собственик на музикалния магазин "Music City.
Първоночално звукозаписната компания се казвала Liberty Records, но после се преименувала на Capitol Records.
Април 1942г компанията прави първият си запис с Martha Tilton изпявайки 'Moon Dreams".
Едни от първите изпълнители записвали с лейбъла Capitol са оркестрите на Bobby Sherwood, Freddie Slack и Paul Whiteman, също и джаз-певицата Billie Holiday.
През 50-те години компанията успява да привлече Frank Sinatra, Judy Garland, Ray Anthony, Andy Griffith, Shirley Bassey, Merle Travis, Dinah Shore и Nancy Wilson.
През 1955 британската компания EMI придобива 96% от Capitol Recvords на стойност 8,5 млн. долара.
Скоро след това EMI инвестира в изграждането на нова сграда със студио в Холивуд (прочутата Капитол кула), по подобие на Abbey Road Studios в Лондон.
13 етажната сграда е проектирана от Уелтън Бекет и е първата в света кръгла офис сграда, побираща няколко студия.
Външният и вид прилича на натрупани една вържу друга грамофонни плочи.
Звукозаписните студия са конструирани така, че да се намалят до минимум шумът и вибрациите и са дело на китариста Les Paul.
Стените на студията са тип сандвич - 25 см външна стена - въздушна междина - вътрешна стена - слой от каучук и корк.
Студията разполагат с ехо камери и подземни бункери, позволяващи на тон-режисьорите да добавят естествена реверберация и ехо в момента на записа.
През 1969г, Capitol изменя логото си за плочите на 45 об. като въвежда буквата "С" (на горната снимка).
От 1971-72 етикетът отново е изменен като се въвежда надпис "Capitol" в долната част на етикета (втората снимка).
От 1977-78 се връща обратно първото лого на лейбъла - с купола и надписа "Capitol".
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

CBS

Columbia Broadcasting System (CBS) била създадена през 1927г.
През 1938г. ARC Records, който бил закупил Columbia Records в САЩ, била продадена на William S. Paley от Columbia Broadcasting System (CBS).
CBS възстановява като самостоятелна марка отново лейбъла Columbia Records, като в същото време управлявал и компанията ARC Records и упражнявал контрол на всички мастър записи в двете компании.
През 40-те Columbia сключва договор с Франк Синатра и издават повече от 200 песни, което помага много за възраждането и израстването на компанията.
Това е логото на Columbia през 40-те години - две застъпващи се кръгчета, в лявото са изобразени ноти (като логото на английската Columbia), а в дясното инициалите "CBS" и микрофон.
Синият етикет бил заменен с ярко червен, което накарало RCA Victor да заведе дело в съда за посегателство върху търговската им марка (те използвали също червен цвят на техните етикети), но загубили делото.
В 1947г, CBS основават Мексиканската Колумбия - Discos Columbia de Mexico.
В 1954 Columbia-САЩ, създават ново лого прочутото "Walking Eye" (ходещо око), разработено от директора по изкувствата на фирмата S. Neil Fujita.
Логото действително представлявало око с два крака и било добре замислено, защото трябвало да подсказва, че CBS има отношение и към телевизионните предавания.
В 1958 и Columbia и CBS като фирма майка, използвали едно и също лого.
През 1961 CBS приключва договора си с Philips Records и създава собствена звукозаписна компания CBS Records.
Целта е била CBS да издава записите на Columbia извън пределите на САЩ и Канада, понеже фирмата EMI Records е имала правата за това.
Едновременно с това CBS създават дистрибуция на продукцията в Австралия и Нова Зеландия и преименуват мексиканската Колумбия на Discos CBS.
На практика CBS Records е издавал записи на Columbia и били интерпретирени като един лейбъл - Columbia/CBS.
През 1980 CBS Records Group, включваща Columbia Records, била продадена на Sony преименувала се по-късно на Sony Music Entertainment.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

COLUMBIA

Columbia Records е най-стария оцелял лейбъл и наследник на звукозаписната компания - The Columbia Phonograph Company създадена около 1888г. в САЩ.
Занимавала се е с разпространение и продажба на Едисон фонографи и цилиндри със записи за фонографа във Вашингтон, окръг Колумбия, Мериленд и Делауер.
Името си получава от окръг Колумбия, където е било седалището му, а каталогът със записи на цилиндри през 1894г, надхвърля 10 страници.
През 1908 започва да записва двустранно на дискове, вместо на цилиндри, но продължава да тиражира и цилиндри още няколко години.
През 1925 компанията е закупена от дъщерното си дружество Columbia Graphophone Company в Англия.
Същата година Columbia въвежда за първи път нов електрически процес за запис на грамофонни плочи, лицензиран от Western Electric.
Новият процес на запис наречен "Viva-tonal", достигал ненадмината яснота на записа и въвел нови стандарти в звукозаписната индустрия.
Първият запис по новия метод бил направен от Art Gillham, на популярната "Whispering Pianist".
В тайно споразумение с Victor, двете компании се договарят да не огласяват новия процес, докато не се реализират продажбите на старите акустично направени записи.
През 1926 Columbia купува Okeh Records с която имат договорни отношения Louis Armstrong и Clarence Williams.
В 1928 Columbia имат вече внушителен каталог на джаз и блус музика, включително и записи на Bessie Smith.
В края на 1931 английската Columbia Graphophone Company (самата тя е дъщерно дружество) закупува и майката - American Columbia и се слива с Gramophone Company, като създават нов лейбъл Electric & Musical Industries Ltd. (EMI).
От 1934 до днес америкенската Columbia е препродавана многократно, но през цялото време успявя да запази етикета и популярността си.
Днес Columbia Records e собственост на Sony Music Entertainment и оперира под името Columbia/Epic Label Group.
Най-добри като качество на записа е старата Columbia с два, или шест знака на логото, разположени в ляво и дясно на етикета (горните две снимки).
Етикетът с шест знака на логото разположени по периферията и надпис между тях Columbia е от по-новото поколение грамофонни плочи, но по отношение на качеството отстъпва в сравнение със стария модел (третата снимка).
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

ELEKTRA

Elektra е създадена през 1950г. от Jacques Holzman и Paul Rickhalt, като всеки инвестирал по 300 долара.
Holzman взема името Electra (древногръцка богиня) и променя буквата "c" на "k", като трансформира името на Elektra.
Първата Elektra LP дългосвиреща плоча е пусната през март 1951г.
През 50-те и началото на 60-те години лейбълът се ориентира презимно към фолк изпълнители.
Едни от най-продаваните албуми са на Judy Collins, Phil Ochs и Tom Paxton.
През 1964 стартира дъщерното дружество Nonesuch Records, ориентиран предимно към класическа музика и за кратко става много популярна марка.
Печалбата от Nonesuch Records, дава възможност на Jacques Holzman да експериментира със записи на поп музика от Electra.
Лейбълът успява да привлече имена като Chicago-based Paul Butterfield Blues Band (с Mike Bloomfield), The Doors, The Detroit bands, и MC5.
През 1970 Elektra с дъщерното си дружество Nonesuch Records и Asylum Records са закупени от Kinney National Company.
Kinney National Company пък по-късно се влива в Warner Communications umbrella.
Holzman остава начело на Elektra при сливането и с Asylum Records създавайки Elektra/Asylum Records.
Въпреки, че дружеството е съвместно, постепенно започва не официално да се нарича Electra.
През 1962 Elektra създава дъщерно дружество в областта на джаз-музиката наречено Elektra/Musician.
Elektra Records продължава да съществува и днес като част от Warner Music Group и скоро ще навърши 60 години.
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

EPIC

Epic Records е създадена през 1953г от лейбъла CBS като звукозаписна компания за запис на джаз и класическа музика.
С лейбъла са записвали Берлинската филхармония, квартета Джулиард Стринг, Антал Дорати.
През 60-те године Epic получават златни албуми в стиловете рокендрол, ритъм енд блус и кънтри.
Много са изпълнителите и групите записвали с Epic - ABBA, Boston, Cheap Trick, The Clash, Charlie Daniels, Heart, The Isley Brothers, The Jacksons, Labelle, Steve Vai, Edgar Winter, Celine Dion, Gloria Estefan, Europe, Cyndi Lauper, Ozzy Osbourne, Sade, Luther Vandross and Stevie Ray Vaughan.
През 70-те години етикетът на лейбъла при сингъл плочите първоначално е жълт, след това към 1976 се сменя в червен и червено-оранжев, а от 1979 в син. Epic съществува и днес, и е част от Sony Music Entertainment.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

GEFFEN

Компанията Geffen Records е основана през 1980г. от бизнесмена David Geffen (същият основава и Asylum Records през 70-те).
Geffen напуска Asylum през 1975г, след което става вицепрезидент на Warner Brothers Pictures.
През 1978 е уволненен, но 5 годишния контракт сключен с Warner Brothers Pictures му пречи да работи на друго място.
През 1980, той сключва споразумение с Warner Brothers Pictures за създаване на Geffen Records.
Дистрибуцията на записите в САЩ, Канада и Великобритания се поема от CBS, а печалбата се дели на половина 50/50.
Първият договор на новото студио е с диско звездата Donna Summer, чийто албум "Wanderer" става златен.
Следва договор с John Lennon и Yoko Ono и издаване на албума "Double Fantasy".
Две седмици след като влиза в класацийте на топ 100, Ленън е убит в Ню Йорк.
В последствие албумът се продава в милионен тираж и става албум №1 на Geffen Records.
По-късно Geffen успява да подпише с такива икони на рок музиката като Elton John, Irene Cara, Cher, Don Henley, Joni Mitchell, Neil Young, Peter Gabriel, Guns N' Roses, Aerosmith.
След десетилетие на работа с Warner, когато договора с фирмата бил изтекъл, лейбълът е продаден на Music Entertainment MCA (преименуван по-късно Universal Music Group) през 1990г.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

KAPP

Capp Records е звукозаписна компания, създадена през 1954 от David Kapp, брат на Jack Kapp (който бил представител на Decca Records за САЩ през 1934).
Дейвид Кап създава своя собствен лейбъл, след като работи последователно с Decca Records и RCA Victor Records.
David Kapp лицензира записите си в London Records за да ги продава в Обединеното кралство.
Логото на Capp Records има няколко версии - дне са със стилизирана буква "К"и надпис "Kapp", а третата е барабан с голяма шапка (вижда се на средната снимка) и под нея надпис "Kapp".
През 1967г. David Kapp продава лейбъла на MCA Records, а през 1972 MCA издава последната грамофонна плоча с етикет на Kapp Records.
Етикетите през 50-те са бели с лого на буквата "k" и надпис "Kapp" в горната част на етикета.
В началото на 60-те етикета е черен с бяло лого и надпис "Kapp" в червено в горната част на етикета.
В средата на 60-те черен етикет и лого с червен барабан и надпис "Kapp" в горната част на етикета.
През 70-те етикета е в лилав, червен, оранжев, или жълт цвят с новото лого на буквата "K" и надпис "Kapp".
Ето някои от групите и певците записвали с Kapp Records - Louis Armstrong, Cher, Jack Jones, Charles Lloyd, Miriam Makeba, Bob Wills и др.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

MCA

MCA влиза в музикалния биззнес през 1962г, с придобиването на базираната в Ню Йорк САЩ Decca Records (създадена през 1934), включително Coral Records и Brunswick Records.
Първият MCA Records запис в САЩ, е с Елтън Джон издавайки сингъла "Crocodile Rock" през 1972 г.
Неговият двоен албум "Goodbye Yellow Brick Road" е издаден през октомври 1973 г. и става номер едно в САЩ в "Билборд 200 класацията за албуми" в продължение на осем седмици.
Следва The Who с техния двоен албум "Quadrophenia", който излиза през октомври 1973г. и достига номер 2 в класацията.
Една от най-успешните групи записваща с MCA е Lynyrd Skynyrd, които с песента си "Free Bird", превърнала се в една от най-популярните песни на всички времена в рок радио-станцийте.
С вторият си албум "Workin' for MCA" Lynyrd Skynyrd достигат платинени продажби.
Дриги успешни певци с MCA са Cher, и Olivia Newton-John.
През 1977 MCA създава дъщерно дружество Infinity Records със седалище в Ню Йорк.
Infinity има известен успех с издаването на Hot Chocolate, Spyro Gyra, New England и TKO, но по-късно се проваля и фирмата майка MCA я абсорбира обратно.
През 1979 MCA закупува ABC Records с всичките му дъщерни дружества и преиздава голяма част от записите на ABC вече с етикет на MCA.
През 1990г MCA закупуват GRP Records и Geffen Records и създават холдинговата компания Music Entertainment Group.
MCA Music Entertainment Group става Universal Music Group през 1995г, а по-късно е преименувана на Universal Music Group (UMG).
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

MERCURY

Mercury Record Corporation е основана в американския град Чикаго през 1945 г. от Irving Green, Berle Adams и Arthur Talmadge.
Записвали са основно джаз и блус, класическа музика, рок енд рол, както и записи на кънтри музика.
С основаването на лейбъла, се откриват и два завода за пресоване на грамофонни плочи, един в Чикаго, а другият в Сейнт Луис, Мисури.
Mercury успява дя навлезе мощно и в поп музиката с имена като Frankie Laine, Vic Damone, Tony Fontane и Patti Page.
Още със създаването си компанията влиза в остра конкуренция с другите големи играчи на пазара - Columbia, Decca, и RCA Victor.
През 50-те Mercury записва джаз с известните изпълнители Clifford Brown и Max Roach, Clark Terry, Dinah Washington, Ernestine Anderson, Sarah Vaughn, Maynard Ferguson, Jimmy Cleveland, Herb Geller и др.
През 1951 г. под ръководството на звукозаписния инженер C. Robert (Bob) Fine и на режисьора David Hall, Mercury Records започва записване на симфонични оркестри с помощта на един микрофон.
Издават се произведения на велики композитори - поредица албуми на симфоничния оркестър в Минеаполис, с диригентна Antal Dorati, "1812 увертюра" на Чайковски, които достигат "gold" продажби през 50-те в САЩ.
През 1955 Mercury Record използват 3 не насочени микрофона, за направата на стерео записи (централен, ляв и десен канал)!
Лейбълът е използвал и 35 мм широка магнетофонна лента при записите си на 3 писти с 3 микрофона, заради по дебелия магнитен слой и по-слабо изразения копирен ефект и възможността да се използва по-висока скарост на запис.
Записът върху 35мм лента е правен на магнетофони Ampex 300-3,5" на скорост 15 инча за секунда (38 см./сек).
След това нарязването на първичният лаков носител е правено на "Westrex" рекордери, чийто резец е захранван от McIntosh-200W лампов усилвател с много малка обратна връзка.
За моно записи на първичния лаков носител се е използвала нарязваща глава на фирмата "Miller".
През 1981г. Mercury заедно с PolyGram-owned labels, включващ Polydor, RSO, и Casablanca се обединяват в консорциум PolyGram Records Inc.
От 1982 вече под шапката на PolyGram, Mercury издава албуми на KISS, Scorpions, Rush, John Cougar Mellencamp, Kurtis Blow, Tears for Fears, Bon Jovi, Cinderella, Treat, и Def Leppard.
В края на 1998г, PolyGram е купен от Seagram, която след това се абсорбира от Universal Music Group.
Част от LP дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла за 78 и 45 об (1946-1952).
Част от дискографията на лейбъла за 45 об (1949-1955).
Друга препратка за дискографията на лейбъла само за 45 об.

MGM

MGM Records е звукозаписна компания, основана от Metro-Goldwyn-Mayer филмово студио през 1946г, с цел реализация на саундтрак албуми на музикалните си филми.
Първият издаден саундтрак е "Till the Clouds Roll By" базиран върху живота на композитора Jerome Kern.
Това е първият албум на саундтрака на екшън филм.
Албумът излиза първоначално като набор от четири 10-инчови грамофонни плочи на 78 об.
В началото на 1950, MGM Records е считан за една от "големите" звукозаписните компании (освен Колумбия, RCA, Decca, Capitol, Mercury и Coral).
Дъщерни и разпределителни дружества на MGM са Cub Records (1950), Verve Records (1950), Kama Sutra (вкючващо в себе си от 1965г. и Buddah Records), Ava, Heritage, Metro (за бюджетните албуми), Hickory, MGM South, L&R, и Lionel.
За класическата музика в периода 1962-1969, дистрибутор е Deutsche Grammophon Records.
През 70-те години лейбълът се ориентира към поп музиката.
MGM Records е продадена на PolyGram Records през 1972 година, като част от сделката PolyGram получава "perpetural" правата на името на "MGM Records" и за десет години лиценз за използване на търговската марка и логото на MGM.
От 1975г. започва постепенно намаляване на тиража на грамофонни плочи с логото и марката на MGM, която спира напълно през 1982г.
Договорите на MGM с изпълнителите са прехвърлени към Polydor Records.
Правата върху фонотеката на MGM Records са разпределени по следния начин:
- Каталогът с поп музика се управлява от Universal Music Enterprises и носи етикета на Polydor.
- Каталогът с кънтри музика се управлява от Universal Music Group Nashville, като преиздаването носи етикета на Mercury Records.
- Саундтрак каталогът се управлява от Rhino Records за компанията Turner Classic Movies Music.
Някои от изпълнителите запивали с MGM са The Animals, Chris Bartley, Johnny Bristol, Petula Clark, Gloria Gaynor, Stan Getz, Frank Zappa, Davy Jones и др.
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

POLYDOR
&
POLYGRAM

Polydor Records започва като независим филиал на Deutsche Grammophon Gesellschaft (DGG).
Първоначално Polydor бил използван като експортен лейбъл през 1924г, защото немския и английския филиали на DGG били разделени заради Първата световна война.
Polydor Records става популярна марка за грамофонни плочи през 1946г, когато Deutsche Grammophon става лейбъл за класическа музика.
Чрез Polydor са били изнасяни грамофонни плочи с класическа музика за Франция и Испания.
През 1960 Polydor Records подписва договори с оркестъра на Bert Kaempfert и с неизвестните Tony Sheridan и the Beat Brothers, които по-късно стават знаменити като Битълс с Polydor.
James Last, Kurt Edelhagen, Caterina Valente и The Kessler Twins започват да записват с Polydor, както и много френски, испански и латино-американски изпълнители.
През 1969 Polydor открива фирма и в САЩ, но не станал реален конкурент в звукозаписната индустрия, докато не придобил правата, записите и каталога от R&B на супер звездата James Brown през 1971.
През 1972 Polydor Records и Philips-owned Phonogram Records се обединяват за да създадат нова звукозаписна компания PolyGram в САЩ. Polydor продължава да издава като спомагателен лейбъл под името на PolyGram.
Името PolyGram се образува като хибрид от найменованието на POLYdor и phonoGRAM.
В началото на 90-те продажбите на Polydor спадат, което накарало PolyGram да ги прехвърли под шапката на PolyGram Label Group (PLG), специално създаден лейбъл чието предназначение било да надзирава по-малките лейбъли като Island Records, London Records, Atlas Records и Verve Records.
През 1994г. Polydor Records и Atlas Records се сливат и образуват Polydor/Atlas Records, който започва да издава чрез A&B Records, а през 1995 се преименува отново в Polydor Records.
През 1998г. Polydor Records е закупен от Seagram, който по-късно се абсорбира от Universal Music Group.
Днес в САЩ, името и логото на Polydor Records се използва предимно за преиздаване на стари записи от разцвета си през 60-те и 70-те години.
Във Великобритания съществува независим клон Polydor UK Records, който през 70-те и следващите години - издава самостоятелно и независимо от неговия събрат в САЩ.
Част от дискографията на Polydor.
Част от дискографията на Polygram.
Част от дискографията на Polydor само за 45 об.

RCA

RCA бил създаден през 1919г. като публично-призната компания принадлежаща на AT&T и GE "General Electric".
David Sarnoff бил поставен за генерален мениджър.
През 1926 RCA излиза на търговския пазар закупувайки радиостанцийте WEAF, WCAP и мрежата на AT&T и се обединява с мрежата WJZ New York/WRC, като създава The National Broadcasting Company (NBC).
Името RCA - това са инициалите на Radio Corporation of America, преименувана по-късно на RCA Corporation.
През 1929г. RCA купува Victor Talking Machine Company и се преименува на RCA-Victor.
До тогава VIctor са най-големият производител в света (включително известната Victrola) на фонографи и грамофонни плочи за фонографа.
През 1931 английският филиал на RCA-Victor - Gramophone Company, се слива с Columbia Graphophone Company и образуват компанията EMI.
Още в 1931г. RCA-Victor разработва и пуска първите грамофонни плочи на 33 1/3 об/мин, като браздата на плочата е идентична с тази на 78 об/мин и няма нищо общо със системата "microgroove", която е разработена след края на Втората световна война.
Този нов формат е търговски провал в разгара на Голямата депресия, отчасти защото оборудването за записите и възпроизвеждането били скъпи и системата била изтеглена от пазара през 1932.
През 1949г, RCA-Victor разработва и пуска първите плочи записани със скорост 45 об/мин, като по този начин отговаря на предизвикателството на CBS / Columbia и техният нов формат 33 1/3 об/мин. така наречените "LP" грамофонни плочи.
Записите на 45 об/мин се превръщат в стандарт за поп сингли с продължителност по-малко от четири минути от всяка страна.
Плочите със запис на 45 об/мин и продължителност до 7 мин за всяка страна, били наречени EP и били използвани предимно за класическа музика. Едни от първите записи на 45 об/мин е дискът с Arthur Fiedler и the Boston Pops оркестър, също записът на Чайковски "Marche Slave" и Ketelbey's In a Persian Market.
Около 1950г осъзнавайки, че LP форматът на Columbia е успешен и уплашени, че RCA губи пазарен дял, RCA Victor започва също да издава LP плочи. Първоначално RCA използва RT-21 и 1/4 инча записващи магнетофони, със скорост на записа 30 инча в секунда (76 см/сен), свързани към моно смесители, с микрофони Нойман U-47 кардиоид и M-49/50 не насочени микрофони.
След това те се прехвърлят на Ampex 300-3 и 1/2 инчова машина, със скорост на записа 15 инча в секунда (38 см/сек), която по-късно се увеличава на 76 см/сек.
През 1955г, RCA закупили договора за записи на Елвис Пресли от Sun Records за тогавашната астрономическа сума от 35,000 долара.
Първият му златен запис е "Heartbreak Hotel", записан през януари 1956г.
През 1957г, RCA откриват ново съвременно студио в Нешвил, Тенеси, където записват в продължение на повече от 20 години поредица от хитове и към настоящия момент вече е отворено за посещения на екскурзианти - нарича се RCA Studio B.
Елвис Пресли прави повечето си записи в това студио.
През 1963г, RCA, въведеждат системата "Dynagroove", като добавят и компютърна технология при пресоването на грамофонните плочи.
През 1968 RCA сменя старото си лого (със светкавицата и картинката на кучето с фонографа) като го заменя с ново футуристично изглеждащо лого само с надпис RCA.
Етикетите за редовната серия винаги до тогава били с черен фон, а в началото на 1970 преминали на ярко оранжев, или червен.
В отговор на молбите на почитателите и колекционерите на марката, RCA възстановява логото с кучето и фонографа от 1976г, за страните където правата на RCA върху търговската марка били запазени.
Историята на логото с кучето и фонографа може да научите по-подробно от тази страница.
От всички записи на RCA, най-качествен запис имат така наречените "Shaded Dog" (логото на кучето с фонографа са в облаче - последната снимка).
Тези записи са правени между 1954 и 1965 година, и са били специално подбирани между първите преси на винила.
Серийте са били не повече от 200 екземпляра, били са предназначени за ценители и колекционери и са имали високи цени!
Малко по-ниско качество са имали "White Dog" - без облаче и с бял надпис RCA-Victor.
Следват тези с лого на кучето и фонографа изместено в дясната страна на етикета "Side Dog" и надпис Red Seal "червен печат".
Последни в класацията са грамофонните плочи без куче и само с надпис RCA - наречени народна версия.
Изпълнителите и групите записвали с RCA през всичките тези години са могобройни и необхватни за едно такова кратко изложение.
Ето само някои от по-известните имена: ABBA, Christina Aguilera, Paul Anka, Chet Atkins, Harry Belafonte, David Bowie, Duke Ellington, Dizzy Gillespie, Benny Goodman, Elvis Presley, Dolly Parton, Kenny Rogers, ZZ Top.
След многобройни препродажби, трансформаций и обединения, в момента RCA Victor е собственост на Sony Music Entertainment.
Част от дискографията на RCA.
Част от дискографията на RCA Victor.
Част от дискографията на RCA само за 45 об.

REPRISE

Reprise Records е американска звукозаписна компания, основана през 1960 г. от Франк Синатра, за да има повече творческа свобода за собствените си записи.
Първият албум на Синатра които излиза с Reprise е "Ring-a-Ding-Ding".
Като главен изпълнителен директор на Reprise, Синатра уговаря множество неговите приятели като Rat Pack, Dean Martin и Sammy Davis младши, да издават с Reprise.
Между 1961-63г, са включени Bing Crosby, Jo Stafford, Rosemary Clooney, Esquivel.
Едно от основните предимства на лейбъла в сравнение с другите е пълната творческа свобода на изпълнителите и уговорката, че в бъдеще ще имат пълна собственост върху тяхната работа, включително и издателски права.
Това е една от причините, с лейбъла да записват Jimi Hendrix, The Kinks и др.
В началото на 1963 поради липсата на достатъчно продажби, Синатра продава лейбъла на Warner Bros Records.
Под шапката на Warner Bros с лейбъла са записвали Lee Hazlewood, Joni Mitchell, Neil Young, The Electric Prunes, The Kinks, Arlo Guthrie, Norman Greenbaum, Tom Lehrer, Tiny Tim, Ry Cooder, Captain Beefheart и Frank Zappa в началото на 70-те.
В момента собствеността и правата върху записите на Reprise Records се притежават все още от Warner Bros Records чрез Warner Music Group.
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

SHELTER

Shelter Records е основана от Leon Russell и Denny Cordell и работи в периода от 1969 до 1981г.
През 1976г. едноличен собственик на компанията остава Cordell, а Russell основава лейбъла Paradise Records.
Със Shelter записват имена като Tulsa Sound, J. J. Cale, The Gap Band, Dwight Twilley Band, Freddie King, Tom Petty, The Heartbreakers, Phoebe Snow, и The Grease Band.
Дистрибуторските функции на Shelter първоначално са били поети от Blue Thumb Records, но в последствие разпространители стават Capitol/EMI в периода 1970 - 1973г.
Логото на компанията първоначално представлявало яйце на червен фон, и надпис отдолу Shelter Records, което по-късно е заменено от яйце с написана на ръка буква "S" върху него.
Между 1974 и 1975г, грамофонните плочи вече са били с новото лого и жълт цвят на етикета.
Разпространението е поето от MCA Records, а по-късно от 1975 до 1977 от ABC Records, като цветът на етикета вече е жълто-оранжев и лого на планетата сатурн с полумесец.
Shelter издава активно грамофонни плочи до 1979г, когато ABC Records е продадена на MCA.
Под шапката на MCA се създава нов смесен лейбъл Shelter/Arista Records, които просъществува до 1981г, когато настъпва краят на Shelter Records.
В последствие каталогът със записите на Shelter е закупен от Dunhill Compact Classics, като част от записите са ремастерирани от звуко-режисьора Steve Hoffman и са преиздадени.
В последствие каталогът е закупен от Capitol/EMI, а в момента е собственост на Warner Music Group.
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

SIRE

Лейбълът е основан през 1966г, като Sire Productions от Seymour Stein и Richard Gottehrer, като всеки инвестира по десет хиляди долара в новата компания.
Началото на емисийте е през 1968г, а разпространението е поето от London Records.
Лейбълът се ориентира към рок, пънк рок, алтернативен рок и прогресивните английски групи на американския пазар.
Първите записи са на Climax Blues Band, Barclay James Harvest и пънкарите The Deviants.
През 70-ше години Sire се превръща в успешен независим лейбъл и подписва договор за дистрибуция с Warner Bros.
През 1980г, Sire подписва договори с Madonna, Ice-T, Depeche Mode, Echo & the Bunnymen, The Pretenders и The Cure.
През 90-те Sire Records постепенно е абсорбирана от Warner Music Group (WMG).
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

SUN

Sun Records е звукозаписна компания, основана от Sam Phillips в Мемфис, Тенеси, с финансовата помощ на Jim Bulliet през март 1952г.
С този лейбъл първоначално са записвали Elvis Presley, Carl Perkins, Roy Orbison, B.B. King и Johnny Cash.
Jack Clement - продуцент и инженер в Sun Records, открива и записва Jerry Lee Lewis.
Лейбълът е давал възможност на много музиканти да се изявят, още преди появата на Битълс и става един от най-важните производители в историята на рока.
Понеже Sam Phillips харесвал стила "ритъм енд блус", лейбълът работел и с много черни изпълнители.
Логото на звукозаписната компания било разработено John Gale Parker - съученик на Phillips.
През 1969 Sun Records е продадена на Mercury Records.
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

VERVE

Verve Records е американски лейбъл за джаз музика, основан от Norman Granz през 1956г.
Каталогът на Verve обхваща повечето от основнитe стилове и музиканти в джаза.
Първият LP албум на Verve е продукт на Spike Jones - "Dinner Music For People Who Aren't Very Hungry", през 1956г.
Следва издаването на няколко албума с участието на най-продаваните живи изпълнения на Shelley Berman през 1960г.
През 1961 Granz продава Verve Records на MGM за 3 млн. долара.
MGM назначава Creed Taylor за управител, който сключва договори със Stan Getz, Charlie Byrd и Gilberto и налага стилът боса-нова в САЩ.
Освен издаването на джаз, Verve има и записи с Frank Zappa, The Mothers of Invention, The Velvet Underground, и The Blues Project.
През 70-те Verve става част от групата лейбъли обединени в PolyGram Records.
След сливането на PolyGram със Seagram's Universal Music Group през 1998г, Verve Records се преименува на Verve Music Group.
Днес Verve е част от консорциума Universal Music Group (UMG).
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията на лейбъла само за 45 об.

WARNER
BROS

Warner Bros. Records е създадена през 1958 г. като подразделение към американската филмова студия Warner Bros Pictures, за запис на звук и музика.
За времето на своето съществуване този лейбъл винаги е бил притежание на голяма корпорация.
Още със създаването си лейбълът се насочва към издаването на стерео LP грамофонни плочи, които са насочени към Hi-Fi пазара.
В каталога на лейбъла за този период фигурират изпълнители като: Tab Hunter, Edd Byrnes, Connie Stevens, Jack Webb и William Holden, Matty Matlock, Buddy Cole, Henry Mancini, George Greeley, Warren Barker.
В поп музиката Warner Bros прави удар като подписва договор с Everly Brothers за сумата от 1 млн. долара (за първи път в историята на музиката), което гарантира на Everly Brothers сумата от 525 хил. долара.
За щастие рискът си е струвал, защото първият сингъл на Everlys "Cathy's Clown", достига до №1 в САЩ и Warner продава повече от осем милиона екземпляра.
Дебютния LP албум "It's Everly Time" достига №9 в класацията за албуми.
Голям успех за лейбъла са записите с Bob Dylan, откъдето стартира неговата кариера.
В сиво, черно, бяло и жълто са оцветявани етикетите, използвани за моно албуми в периода 1958-1964.
За своите стерео албуми в периода 1964-1968 и за моно албумите си 1958-1968, Warner използва златен, черен и червен етикет.
В това кратко изложение не мога да разкажа за договорните отношения на лейбъла с другите звукозаписни компании и с изпълнителите, но все пак е добре да знаете, че почти всички по-известни групи и певци са записвали с Warner: The Grateful Dead, Van Morrison, America, Alice Cooper, Van Halen, Deep Purple, Jethro Tull, Black Sabbath, Roxy Music, King Crimson, Kraftwerk, Eric Clapton и т.н.
През периода 1960 - 2000г, Warner Bros контролира голям брой звукозаписни дружества, чрез сложна серия от корпоративни сливания и се превръща в един от най-добрите лейбъли за запис на грамофонни плочи в света!
Групата притежава авторски права върху повече от 1 милион песни и върху 65 хиляди автори на песни!
Warner Bros Records все още е активен лейбъл и е част от Warner Music Group (WMG), която е третата по големина от четирите големи конгломерати за запис и разпространение на музика в света.
Част от дискографията на лейбъла.
Част от дискографията (1964-2010) на лейбъла само за 45 об.
Част от дискографията (1959-2009) на лейбъла само за 45 об.
Част от Warner Bros./Curb дискографията (1976-1979) само за 45 об.

20th
CENTURY
FOX

20th Century Records, известен като 20th Fox Records и 20th Century-Fox Records, са дъщерни дружества на филмовото студио 20th Century Fox.
През 1958г. филмовата компания 20th Century Fox регистрира дъщерно дружество за запис на звук и музика 20th Fox Records, което през 1963 се преименува на 20th Century-Fox Records.
Постепенно 20th Century-Fox става един от големите мажоритарни лейбъли в САЩ.
Първите договори на новият звукозаписен лейбъл са с The DeFranco Family, Maureen McGovern, и Barry White, а албумът на Harry Simeone Chorale's "Little Drummer Boy" издаден от 20th Century-Fox Records, става най-продаваният коледен албум в САЩ.
През 1966 20th Century-Fox сключва сделка за дистрибуция с ABC Records, кято продължава до 1970г.
През 1970 компанията майка 20th Century Fox започва да изпитва финансови затруднения и закрива дъщерното си дружество.
То е възстановено през 1972г, като 20th Century Records, с нов проект на син етикет и ново лого, и с нов управител - Russ Regan.
Новият лейбъл започва добре и прави серия от успешни записи, но през 1976 Russ Regan напуска и прави собствен Millennium лейбъл.
20th Century Records остава активен до 1981г, когато е продаден на PolyGram Records.
Част от 20th century-fox records дискографията.
Част от 20th century-fox records дискографията само за 45 об.
Част от 20th century records дискографията само за 45 об.

Използвани източници и литература:

1.http://en.wikipedia.org/wiki/Record_label






НАЧАЛНА СТРАНИЦА
Страницата е подготвена и се поддържа от
Ан.Гърков
гр.София - 2010 год.