Профилактика на Audio Linear TD4001 "Audio linear TD4001 - prophilaxis"
Наскоро при мен попадна интересен грамофон за профилактика - Audio Linear TD4001 с ремъчно задвижване доставен от Германия, чрез e-bay.
На външен вид страшно много прилича на моделите на Michell - Prisma и Hydraulic reference, с тази разлика, че дискът при Michell тежи 5 кг, докато на TD4001 само 2,8 кг.
И двата модела имат опция да се комплектоват с SME рамена.
Освен визуалната прилика, двата модела имат много различия - опорите върху диска за 12 инчовите LP плочи при Michell са 6, а при Audio linear 5 броя.
Вътрешните опори за 7 инчовите SP плочи са три и при двата модела.
Задвижващият двигател при Michell е постоянно-токов, докато при TD4001 - 24 полюсен синхронен.
Все пак по-класната машина си остава тази на Michell, особено ако се гледа моделът Hydraulic reference.
Ето накратко техническите характеристики на Audio Linear TD4001:
Specifications:
Drive method: belt drive
Motor: 24 pole AC synchronous
Platter: 303mm, 2.8kg
Speeds: 33 and 45rpm
Wow and flutter: 0.06% wrms
Rumble: 72dB
Dimensions: 450 x 365 x 155mm
Weight: 9kg
Ето снимки от разглобяването на грамофона за преглед на различните механизми:
Плотът "plint" е изработен от черен полиран акрил (плексиглас), дебел около 2 см.
Дискът е алуминиев със стругован външен канал за задвижване чрез гумен ремък.
От горната страна са монтирани хромираните опори, които завършват със меки силиконови "шапки", върху които се опира плочата.
Лагерният вал е с диаметър 6 мм и лагерува в бронзова втулка, монтирана на акрилната основа.
Монтираното рамо е SME 3009 Imprоved - в добро техническо състояние с нормални хлабини на лагерната система.
Единствен проблем имаше в стойката със заключващият механизъм на рамото, където се фиксира в неработно положение.
Пластмасовият заключващ механизъм имаше хлабина в закрепващия отвор към носача и се въртеше в произволно положение.
Проблемът беше решен, чрез фиксиране и залепване с капка бързостягащо лепило.
Изводите на рамото са пригодени за чинчов кабел, чрез монтиране на женските чинчове на малка алуминиева планка от долната страна (вижда се на снимката по-горе).
Поставяни са допълнително и човекът който го е правил, сигурно не е държал никога поялник в ръцете си, защото спойките бяха с отвратително качество.
От рамото излизат пет тънки проводника - 4-ри от тях пренасят сигнала на двата канала, а 5-ия е запоен за миниатюрно ухо, което чрез винтче е свързано с тръбата и останалите метални части на рамото.
То трябва да се свърже към масата на грамофона свързваща всички негови метални части, която е различна от сигналната маса.
Масата на грамофона върви по отделен проводник, който се свързва с допълнителния извод за маса към RIAA коректора, разположен до входните му чинчове.
Вместо това, беше запоено към сигналаната маса на чинча на десния канал - очевидно този който го е правил е бил аматьор.
Резултатът от тази грешка беше, наличието на лек брум, който се засилваше при пипане на рамото с ръка.
След решаването на тези проблеми, рамото беше монтирано обратно.
Ето снимки от долната страна на грамофона:
Закрепването на крачетата е чрез шпилки с резба, които са монтирани към акрилната основа.
Вътре в крачето има монтирана втулка с резба запресована в мек силиконов тампон.
При въртене на крачето то може да се измества нагоре, или надолу в зависимост от посоката на завъртане.
Това дава възможност за лесно хоризонтиране на грамофона.
Следва сваляне на предпазния капак и смазване на двигателя:
Двигателят е облечен от външната си страна с тежък цилиндричен гумен кожух, намаляващ амплитудата на механичните му вибрации.
От горната страна е захванат за основата, с помоща на 4 броя еластични силиконови ластици, които му позволяват ограничено изместване в хоризонталната и вертикална равнина.
Благодарение на кожуха и ластиците, пренасянето на вибраций от него към плинта е ограничено до минимум.
При проверка със стетоскоп не успях да хвана вибрации породени от двигателя.
Като цяло грамофонът е много тих - има незначителен румпел от механиката.
Следва ремонт на пантите на капака и укрепване на самия капак.
Слабо място на този грамофон се оказаха пантите на капака, които влизат в специален джоб оформен между основата и пластмасовите затвярящи капачки.
Външната стена на капачките е направена прекалено тънка и това е причина за спукване на стената, вследствие натиска от пружината монтирана на пантата.
Наложи се да направя конструктивна промяна в зекрепването на пантите към плинта!
Това стана, чрез пробиване на допълнителен отвор в пантата и лайсната към плинта, нарязване на резба и захващане с помоща на винт със скрита конусовидна глава.
Капачките ги залепих, след което прешлайфах външната им повърхност с шкурка и ги пръснах с черен бързосъхнещ спрей.
По този начин следите от спукванията при визуален оглед не личаха изобщо!
След това монтирах капачките без да се притеснявям, че може да се спукат отново, тъй като след промяната в начина на закрепване, те изпълняват само декоративна роля:
Профилактиката на грамофона продължи със смазване на лагера на диска, монтиране на дозата с шела към рамото и извършване на грубите настройки на рамото.
При настройването на теглото ми направи впечатление, че балансът се постига при почти крайно външно разположение на балансиращата тежест.
Измерването на общото тегло на дозата и шела показа, че тежат 15,9 гр!
Дозата е Еlac STS 455, с чисто нова конична игла, тегло 6,5 гр, натиск върху иглата от 0,7 до 1,5 гр и динамична еластичност "compliance" 40 x 10-6 cm/dyne.
Като се има предвид, че рамото е SME Imprоved - леко рамо с 6,5 гр. ефективна маса - то тази доза пасва идеално за него!
Сега вече мога да премина към настройване на геометрията по "Baerwald" и VTA:
Следва проверка на настройките с тест плоча и настройване на окнчателния натиск върху иглата и антискейтинга.
Оптималният натиск върху иглата се получи 1,3 - 1,4 грама, а звукът при прослушване на различен звуков материал е на ниво!
С това приклрючвам профилактиката на грамофона, като в заключение мога да кажа, че това което най-много ме впечатли в този модел е ниският румпел!
Ето няколко финални книмки на този красавец: