Слушане на грамофонни дози Ortofon S15-M, SPU-GT/E и EMT-TSD 15
"Listening to phono cartridges Ortofon S15-M, SPU-GT/E and EMT-TSD 15"



Група приятели имаме навика от време на време да се събираме и да правим групово прослушване на различни аудио компоненти като: усилватели, грамофони, рамена, дози.
По този начин си сверяваме аудио-часовника така да се каже, обменяме опит и мнения.
При последното си събиране направихме интересен експеримент - решихме да сравним звука получен от някои маркови модели грамофонни дози.
Ето и претендентите:

Дозите са Ortofon S15-M, Ortofon SPU GT/E и EMT TSD-15.
Това са едни от най-добрите дози произвеждани някога от фирмите Ortofon и EMT.
Ето и кратко представяне на технически им данни:

Ortofon S15-M Ortofon SPU GT/E EMT TSD-15
Type: moving coil moving coil moving coil Frequency response: 15 Hz - 40000 Hz 20 Hz - 20000 Hz 20 Hz - 30000 Hz Output voltage: 200 µV 10 mV 0,21mV Output impedance: 2 ohms 47 kohms 24 ohms Dynamic compliance: 20 х 10-6 см/dyn 10 х 10-6 см/dyn 15 х 10-6 см/dyn Stylus pressure: 1,5 - 2,0 g 2,0 - 3,0 g 2,0 - 3,0 g Channel separation: 20-30 dB better than 20 dB better than 25 dB Channel balance: less 1 dB less 1 dB less 1 dB Stylus diamont: ellipt. (8 µм x 17 µм) ellipt. (8 µм x 17 µм) fine line (6 µм) VTA: 15° 15° 23° Mass: 32 g 32 g 21 g

Снимките с лупа в долния десен ъгъл, можете да видите увеличени в рамките на прозореца, щракайки с ляв бутон на мишката върху лупата!
Програмата е разработена от Image zoom

Сравняването направихме на системата на Коцето (Константин Цветков), понеже неговите грамофонни рамена дават възможност за балансиране на тежки дози.
Ето снимки на апаратурата:

Лява колона. Лява колона - поглед отзад. Системата отстрани. Системата отпред.
Thorens-TD150 Mk-II. Thorens-TD150 Mk-II. Thorens-TD150 Mk-II.

Грамофонът е Thorens-TD150 Mk-II с две рамена.
9 инчовото рамо е Ortofon AS212, а 12 инчовото - Ortofon RF-297 с монтирана на него доза Ortofon Type A MC-mono.
За пробите решихме да използваме 9 инчовото рамо, тъй като е по-достъпно и разпространено при повечето любители на винила.
Усилвателят e изпълнен с крайна лампа 2А3, кенотрон 274B и драйвер 6AG7 в триоден режим с междукаскадни трансформатори.
RIAA коректорът е тип LCR с пасивна корекция и е реализиран с лампите D3A.
Повече подробности за системата на Коцето, можете да научите от тук независимо от това, че има голяма промяна в сравнение с отразяването и от преди 3 години.
Озвучителните тела са тип TL с високоговорители full range, field coil - Supravox 165-2000 EXC.
Повече данни за високоговорителите може да видите от този линк.

На следващите снимки ви показвам част от музикалния материал с който подложихме на изпитание дозите:

Прослушването започнахме с Ortofon S15-M, която е почти неупотребявана, има елиптична игла и е произведена някъде около 1964 година.
S-15 са се произвеждали в няколко варианта - с повишаващи и без повишаващи трансформатори и освен с елиптична, се е предлагала и с конична игла.
Дозата е монтирана в G-headshell, изработен от специална алуминиева сплав.
Първите G-headshell са били изработвани от бакелит и се славят с изключителна музикалност.
G-headshell на Ortofon са направени с по-голям габарит, с цел вграждане на миниатюрните повишаващи трансформатори (1:80) вътре в него.
Дозата заедно с трансформаторите тежи около 32 грама, която тежест се е спазвала стриктно - с цел при смяна на дозата да не се налага пренастройване на рамото.
Екземплярът, който щяхме да слушаме, беше без повишаващи трансформатори.
Независимо от това, дозата тежеше точно 32 грама, благодарение на допълнителна месингова тежест монтирана вътре в нея.
Дозата е с много ниско изходно съпротивление на бобинките - само 2 Ohma и изходно напрежение около 0,200 mV.
Ето защо използвахме външни допълнителени повишаващи трансформатори (1:63), преди сигналът да се подаде на коректора.
Оптималната настройка за дозата се получи при натиск около 2 грама.
Следват снимки на дозата:

Доза s-15M. Доза s-15M. Доза s-15M.

Възпроизвеждането на сигнала от тази доза се характеризира с изключителна равномерност в целия диапазон на възпроизвежданите честоти.
Отклонението в диапазона 20 Hz - 20 kHz e само +-2 dB.
Музиката се предава с цялото си богатство от обертонове и нюанси, което много малко съвременни дози могат да постигнат.
Гласовете звучат реалистично и завладяващо, а инструментите като виолончело и пияно се чуват почти като истински!

След като поуталожихме малко емоциите, пристъпихме към прослушване на втората доза - Ortofon SPU GT/E.
Екземплярът който имахме, е закупен от ebay и беше доста запазен.
При оглеждане на иглата с микроскоп , не се наблюдаваха петна от износване.
SPU дозата е модел създаден преди S-15, някъде около 1957г. от Robert Gudmandsen.
SPU е съкратеното обозначаване на Stereo Pick-Up - така се е казвал видът на иглата.
Иначе и при двете диамантената игла е еднаква - представлява цял диамант, изработен от вътрешността на естествен диамантен кристал.
Дозата подобно на S-15 се е предлагала в различни варианти - с и без повишаващи трансформатори, както и с конична, или елиптична игла.
Дозите с елиптична игла имат в обозначението си букмата "Е" накрая.
Тази доза също е била предвидена да се монтира в бакелитов G headshell, заедно с повишаващите трансформатори (1:80).
Принципно конструкцията на тази доза не се различава много от тази на S-15.
Разлика има в трептящите системи на дозите, като носачът при S-15 е олекотен, което дава възможност да се вдигне горната граница на възпроизвежданите честоти до 40 kHz.
Нашият екземпляр беше с елипсовидна игла и вградени трансформатори, което даваше възможност за директно включване към RIAA коректора.
В техническите данни за тази доза дават различни данни за големината на натиска - от 2-3 грама, до 3-5 грама.
При настройването на дозата беше задаван различен натиск, с цел получаване на оптимален вариант.
Най-добър резултат при нас се получи при натиск около 4 грама, което го отдавам вероятно на лекото вкоравяване на гумата в подвижната система на дозата.
Все пак дозата е произведена преди повече от 50 години и дълго време не е била ползвана.
Предполагам, че след 20-30 часа работа, гуменото пръстенче ще се отпусне и натискът ще трябва да се намали.

Ето и снимки на Ortofon SPU GT/E:

Доза SPU GT/E. Доза SPU GT/E. Доза SPU GT/E.

Характерът на възпроизвеждане на SPU много наподобява този на S-15, с тази разлика, че е малко по-изразителна във високите среди.
Освен това, SPU-то показа убийствена динамика "drive", което ни подейства впечатляващо!
Коцето беше толкова въодушевен, че се закани в близко бъдеще да се снабди с такава доза.
Все пак не можем да не отдадем заслуженото и на миниатюрните трансформаторчета, създадени на времето и изработени от Joergen Shou за Ortofon.
Наложи се отново да успокояваме страстите, преди да преминем към прослушване и на третата доза - TSD 15.

TSD 15 е доза разработена от фирмата EMT около 1965 г. и е една отлична професионална доза.
Това е същата доза която закупих и възстанових преди една година - повече за това можете да прочетете тук.
При монтирането и настройването на дозата, се появиха и някои непредвидени проблеми:

Сравнение на двете дози и шеловете. Оказа се, че дозите S-15 и SPU са с по-голямо отстояние от основата на шела до върха на иглата, в сравнение с TSD 15.
Това се забелязва визуално веднага, при директно сравнение на двете дози.
Освен това, дозите имат разлика и по височина, което изисква допълнително повдигане, или сваляне на рамото, за да се подбере правилният VTA.
Тези регулировки отнемат много време и контролни прослушвания, затова не бяха предприети.
Друг проблем който се яви, беше изборът на подходящо преводно отношение на повишаващите трансформатори, за да се напасва дозата към RIAA коректора.
В процеса на прослушване изпробвахме различни преводни отношения: (1:5), (1:11) и (1:16), но не намерихме оптимума за съгласуване на дозата с този коректор.
Независимо от проблемите, дозата се включи в надпреварата и се представи чудесно.
Натискът върху иглата беше настроен около 2,2 грама.

Ето и снимки на EMT-TSD 15:

Доза EMT-TSD 15. Доза EMT-TSD 15. Доза EMT-TSD 15.

Характерното за TSD 15 е, че музикалният материал се възпроизвежда с лек акцент в най-високите честоти.
Те се предават изключително ефирно, а по мнение на Коцето и с много нежност.
Това вероятно се получава, благодарение на "fine line" заточването на иглата.

Победител от тези експерименти не можахме да излъчим, тъй като и трите дози се представиха отлично.
Дозите имат изключителни качества и общото мнение бе, че са едни от най-музикалните, които сме слушали.
Накрая, под силата на впечатленията и емоциите, си направихме и снимка за спомен от събитието!

Снимка за спомен. Прави сме Константин Цветков и аз, а седнал е моят адаш Анатол Кискинов.

Разгледайте и останалите статии, като посетите раздела Всичко за грамофона и винила "All for turntable and vinyl".




НАЧАЛНА СТРАНИЦА
Страницата е подготвена и се поддържа от
Ан.Гърков
гр.София - 2013 год.