Почистване на грамофонните плочи "Cleaning LP records"



В процеса на експлоатация, почистването на грамофонните плочи винаги е било актуално.
Ако грамофонната плоча е нова може да се ограничим първоначално само до механично почистване на полепналата прах с четка.
За тази цел е най-добре да използваме специалните антистатични карбонови четки, които са получили широко разпространение.
Плочата е добре да почистваме на самия грамофон преди и след всяко прослушване.
Движението на четката трябва да следва посоката на спиралата върху плочата, т.е. от перифериата към етикета на плочата.
За съжаление старите многократно възпроизвеждани плочи е невъзможно да се почистят добре по този ночин.
Прахта и микрочастиците образуващи се от триенето на иглата с плочата, постепенно се набиват на дъното на браздата.
Изчистването им от там с четка, не може да стане.

При търсенето и намирането на грамофонни плочи, често са ми попадали екземпляри в ужасно състояние.
Понякога съм имал чувството, че не са извадени от мазето, или тавана, а все едно че са държани в циментов склад.
Да се слушат такива плочи практически е невъзможно - пукат, шумят, пращят и съсипват иглата на дозата.

Дори и да се съхраняват правилно в необходимите за целта защитни пликове, при по-голяма влажност освен механичните замърсявания върху плочите се създават предпоставки и за развитието на гъбички и плесени.
С течение на времето мръсотията постепенно се наслоява в извивките на модулацията и по дъното на браздата.
При възпроизвеждане на такава плоча звукът се харастеризира с характерните за това "шипене" и чести припуквания.
Също така допълнително се влошава възпроизвеждането на високите честоти.
Ако плочата дълго време е била във влажна среда и след това е изсъхнала, то това е възможно един от най-лошите варианти.
Мръсотията и плесените са се спекли вътре в браздата до такава степен, че действат като "бетон" върху върха на иглата.
Почистването и изваждането им от дъното на браздата при това положение вече е много трудно.

Трябва да признаем, че и положението с новите плочи не е идеално!
След щамповането на плочата по повърхността `и остават следи от обмазката на шприцформата.
В съчетание с прахта от въздуха и цигарения дим се образува мръсен слой, който пречи за правилното възпроизвеждане на плочата и изхабява иглата.
Простото използване на четки за сухо механично почистване на плочите в тези случаи не дава резултат.
Очевидно е, че трябва да се приложи друг способ и той отдавна е измислен - мокрото почистване.
Мокрото почистване довежда не само до намаляване и изчезване на пукането и шума от плочата, но и увеличава живота на иглата.
Добре е да се прилага през известен период от време и при необходимост.

Видове и начини за мокро почистване на грамофонните плочи.

Това е един от най-разпространените начини за почистване на плочи.

1. Ръчно измиване на плочите:

Този начин не изисква употребата на специални приспособления, с изключение на евентуални предпазни дискове за етикета на плочата.
Дори и да намокриме етикета, няма опасност от разлепването му, или от размиване на надписа.
Стара истина е, че при горещото щамповане на плочата, хартиения етикет става по-устойчив на навлажняване.
Добре е все пак да го предпазваме, защото се срещат малък процент грамофонни плочи, на които етикетите са неустойчиви и повърхността им се поврежда.
За целта са ни необходими:
- Четка, течен сапун, хладка вода, хавлиени кърпи и дестилирана вода за изплакване на измитите плочи.

Дискове от продрачен акрил за предпазване на етикета. Миенето трябва да става с леко топла (хладка) вода, най-добре направо под струята на чешмата.
Намокряме плочата от едната страна като се стремим да предпазим от намокряне етикета.
След това держейки я над мивката капваме няколко капки течен сапун.
С помощта на широка четка с тънки косми и с въртеливи движения разнасяме сапуна по повърхността на плочата.
Четката движим обратно на часовниковата стрелка от периферията в посока на етикета.
След това от етикета към периферията на плочата, обръщаме посоката на движение на четката по часовниковата стрелка.
Дискове от продрачен акрил за предпазване на етикета. Целта на тази манипулация е да съвпадне посоката на движение на четката с посоката на завъртане на спиралата на браздата.
Правим около 15-20 такива прехода, като следим да се образува лека пяна върху повърхността на плочата.
Държейки плочата полувертикално я поднасяме за измиване към течащата струя вода, която трябва да я облива малко под етикета.
Завъртаме я в това положение няколко пъти докато се отмие добре всичката пяна.
След това по същият начин я обработваме и от другата страна.
Измитата плоча изтръскваме от водата и я изтриваме с мека хавлиена кърпа.
Ръчно измиване на плочите.

След това изплакваме плочата с дестилирана вода в отделен съд и имаме два варианта да продължим:

1. Избърсваме добре плочата с мека кърпа, след което я оставяме добре да изсъхне.
Може вместо хавлиени кърпи да използваме микрофибърни, което е по-добре от гледна точка на технологията.
Косъмчетата на микрофибрите са по тънки от ширината на браздата и това позволява по-добро почистване.
Съществува обаче известен риск при употребата на микрофибърни кърпи.
На някои от тях (по-некачествени) част от косъмчетата се отскубват и остават в браздата на плочата, което създава проблем при прослушване.
Затова трябва да избираме микрофибърни кърпи с къс косъм и от реномиран производител.
Може също да се направят и проби със стари изхабени плочи.
Ако има останали косъмчета от мискрофибри, при възпроизвеждане те се събират от иглата, което може визуално да се установи.

2. Влажната пхлоча я изсушаваме с помоща на домашната прахосмукачка.
За целта смучещият отвор на тръбата на прахосмукачката закриваме с няколко пласта мека памучна тъкан (парче от стара фланелка), което фиксираме отгоре с ластик за тръбата.
Прорязваме дупка в тъканта през която прахосмукачката да смуче въздух, а висящите парчета и конци от прореза набутваме в тръбата.
Така получаваме тръба с меки и защитени крайща, с чиято помощ изсмукваме влагата и останалата мръсотия от каналите на плочата.
Държейки плочата в лявята ръка, а в дясната тръбата на прахосмукачката перпендикулярно към повърхността на плочата - бавно и с кръгови движения обработваме повърхността на плочата без етикета.

И при двата варианта е добре при силно замърсени плочи след "сапунисването", да изчакаме 2-3 минути, за да се разствори добре мръсотията.
Понякога е добре да повторим процедурата няколко пъти за да поллучим добър резултат.
От двата варианта вторият е по-ефикасен, тъй като освен миене имаме и вакуумно изсмукване.
Добре е за миенето да използваме тънко-космести широки четки, с изкуствен косъм, по-тънък от естествения.
Такива косми имат някои вносни четки за рисуване, но за съжаление те са с малко тесни.
Ето една такава четка испанско производство с ширина 25 мм, която съм закупил от магазин за художници и ми върши перфектна работа:

Четка за рисуване с тънък косъм След тази миеща процедура пукането трябва да изчезне, или силно да намалее.
Понякога пукането се дължи на силно захабяване, или на механическо надраскване в резултат от дълга употреба.
За това е добре преди прослушване да огледаме плочата на силна светлина.

Описаният метод е приложим само при положение, че чешмяната вода е условно чиста, не е варовита и не съдържа мътилка, и примеси.
В противен случай манипулацийте трябва да се правят с дестилирана вода, което на практика обезсмисля начинанието заради големия разход.
В такъв случай е добре да ползваме измиване чрез допълнително приспособление, или машинно почистване с готов разтвор.

И накрая една препоръка: Не използвайте за миене на плочите какъвто и да е препарат за почистване на пластмаси и съдове, без да сте убедени че не садържа вредни за винила консистенции!

2. Измиване на плочите чрез допълнителни приспособления:

Spin-Clean - Record Washer System е едно такова устройство, което е в производство от 1968 год:

Spin-Clean - Record Washer System Пълният комплект почистващо устройство включва:

- приспособление за почистване с ваничка
- бутилка концентрат с миеща течност 4 унции
- бутилка концентрат с миеща течност 32 унции
- 2бр. четки
- двойка направляващи ролки
- 7 бр. кърпи за подсушаване
- инструкция


Цена около 60 долара

Устройството не изисква употребата на електричество, а всички операции извършваме ръчно.
При зареждане на плочата, тя влиза плътно между две четки във ваничката и по този начин измиваме двете страни едновременно.
Важна част от системата е фирмената течност за измиване Spin Clean, която се е превърнала в съзнателен ибор за много аудиофили.
Това е концентрат, който смесваме с дестилирана вода в определено съотношение, не дразни кожата и прекрасно разтваря мръсотията.
След като напълним ваничката с почистваща течност, зареждаме плочата в устроиството и я завъртаме ръчно няколко пъти.
След това я изваждаме от ваничката и я подсушаваме с помоща на безвлакнестата кърпа - част от комплекта.
С течността за едно зареждане на ваничката можем да почистим до 50 плочи.
Цветът на устройството не е избран случайно - той е ярко жълт, за да може добре да виждаме количеството паднала мръсотия на дъното.
Spin Clean има възможност да почиства всички диаметри плочи от сингли 7 инча - до 12 инчови LP.

Подобни приспособления се правят и от други производители, като например Knosti Record Cleaner, но Spin Clean е най-яркият представител в този клас почистващи устройства.

3. Машинно измиване на плочите:

Едни от най-разпространените в професионално отношение почистващи машини от близкото минало са KMAL Record Cleaning Machine.

Историята на KMAL Record Cleaning Machine:

През 60-те години на миналия век широкото разпространение на грамофонната плоча и замърсяването `и в следствие на многократна употреба довело до необходимостта от нейното почистване.
Техническият редактор на списанието "Gramophone magazine" Пърси Уилсон, в продължение на няколко години изучавал проблема за почистване на грамофонните плочи от въздействието на замърсителите.
Пърси не бил кой да е, а още през 20-те имал пожизнено признание в областта на електронното възпроизвеждане на звука.
Съвременният дизайн на системата рамо-доза, който се употребява почти във всеки грамофон, до голяма степен се дължи на конструкторските му способности!
В своята монография "Gramophone Handbook, Methuen - 1957" посветена на звукозаписа, Пърси предложил оригинална концепция за почистване на грамофонните плочи.
В нея в качеството на почистващо средство било предложено смес от масло и оцет, с последващо промиване в сапунена вода, подсушаване чрез избърсване с кърпа и обработване с антистатична течност.

Независимо от изморителната процедура, Пърси твърдял, че методът е много ефикасен.
Нещо повече, Пърси направил фундаментално изследване относно "Замърсяване на грамофонните плочи и причините водещи до замърсяване".
Резултатите от изследването може да видите в "Инженерно аудио общество" (Audio Engineering Society) - април 1965 год.
Документът описва метода на почистване, и съдържа само намеци за неговия състав и производителност.
Той не решава цялостно задачата по почистване, а решава само някои частни случай от външно замърсяване с прах и проблема за премахването му - с помоща на суха кърпа, или мокра такава, което е още по-лош вариант!
Пълното описание на почистващата система, било все още в процес на разработка.

Машината за почистване - Record Doctor.
Пърси работел над конструкций за почистване, които можело да се монтират направо на грамофона.
Всяко такова устройство трябвало да почиства пътечките (напосредствено преди от там да мине иглата на дозата), с помоща на специални четки, а специална прахосмукачка да ги изсмуква.
Друго решение било да се създаде отделна почистваща машина за миене и изсушаване на плочите, което се увенчало с успех.
Машината била лабораторен опитен образец, имала големи размери и получила найменованието "Record Doctor".
Независимо от сложността на експлоатация и от другите си недостатъци, тази машина била практически първата в света почистваща машина за грамофонни плочи.
Машината за почистване - Record Doctor


Принципна схема на Record Doctor
Принципна схема на Record Doctor.
Първият опитен образец станал и пряк предшественик на почистващите машини на Keith Monks - Record Cleaning Machine.
Машината Record Doctor била представена на Audio Engineering Society през месец октомври 1965 год. в Ню Йорк, заедно със статията на Пърси - Инструменти за почистване на записите "Instruments For Record Cleaning", където и двете получили всеобщо признание.
Това изобретение силно заинтересувало компанията "Audio & Design".
Джон Райт който пишел статии за списанието "Gramophone magazine", се срещнал с Пърси и му предложил сътрудничество за разработването на опитен образец миеща машина предназначен за пазара, и Пърси приел да стане консултант.
По късно към тях се присъединили Майк Бевил и Пит Кили, с които заедно започнали изготвянето на опитен образец в компанията "Audio & Design".


Скици на различни варианти на почистващите дюзи при тяхната разработка:
Почистваща дюза. Почистваща дюза. Почистваща дюза.

Машина за почистване Keith Monks - Omni.
Няколко месеца минали в обсъждане и изследвания по отношение на вида на дюзата за изсмукване, корпуса, филтъра за очистване на въздушната струя, подаването на почистващата течност, помпата за изсмукване.
Всички експерименти се правели върху няколко грамофона "Ленко" специално закупени за целта от Пит Кили.
След поредица от неуспешни опити се достигнало до вариант на опитен образец с помпа за медицинско оборудване и допълнително антивибрационно шаси.
За подсигуряването на висок вакуум било необходимо поддържането на минимално отстояние между дюзата и повърхността на плочата.
Това минимално отстояние било гарантирано посредством използването на найлонов конец който се подавал от макара със специално приспособление и влизал вътре в дюзата заедно с изсмуканите от вакуума нечистотии.
Keith Monks - Omni

Машина за почистване Keith Monks- Classic.
В процеса на почистване конеца между дюзата и плочата непрекъснато се обновявал, чрез допълнително развиване на неизползвано количество от макарата с всеки оборот.
Следващите месеци били изразходвани за различни експерименти, тестове и проби.
Едва през 1968 год, две години след започване на експериментите - опитният образец бил готов.
Джон Райт и Майк Бевил наели мениджър по продажбите който се казвал Кит Монкс.
Монкс имал дилъри и успешно реализирал продажби.
По това време Би-Би-Си разширявала броя на радиостанцийте си излъчващи стерео в диапазона УКВ (FM) и за тяхната безупречна работа се изисквало качество, ясност и минимален шум.
Тъй като най-качествената музика била записана на грамофонни плочи, то абсолютно условие за Би-Би-Си станали изпълненията записани на винил.
Keith Monks - Classic

Машина за почистване Keith Monks - Ruby.
Поддръжката на виниловите плочи била сред най-важните условия в подписването на контракта им с Audio & Dеsign.
За Би-Би-Си в Лондон, Кит взел първите три почистващи машини и там ги подложил на огромно количество тестове.
В края на тестовете били предложени незначителни препоръки за съответствие към изискванията на Би-Би-Си.
Инженерите в Би-Би-Си признали, че резултатите от изпитанията надминали техните очаквания, което било действително висока препоръка за почистващите машини на Audio & Dеsign.
Така се слага началото на успеха за почистващите машини, които в края на 80-те били неотменна част от оборудването на повечето водещи радиостанции по света.
Keith Monks - Ruby

През 1977 год, бил подарен специален сребърен екземпляр на английската кралица по случай нейния сребърен юбилей.
След успешният дебют на Кит Монкс, през 80-те се появили множество бюджетни варианти на почистващата машина, но всички те били предназначени за по-евтина техника и KMAL Machine продължавала да се реализира успешно.
В началото на 90-те бил последният бум, след което последвал спад и Кит затворил фабриката, като преместил малка част от производството в Корнуол.
Заедно със свойте инженери той произвеждал малко количество от почистващите машини чак до смъртта си през 2005 год.
За това време към "алеята на славата" били прибавени Британската библиотека, Американската конгресна библиотека, Хародс - един от най-известните магазини в Лондон.
Това е историята на най-известната марка почистваща машина за винил в света.

Нека да отбележим и една съществена разлика при различните вакуумно почистващи машини.
Машините за почистване на Keith Monks са били съоръжени с вакуумни помпи подобни на тези използвани в зъболекарските машини и хладилниците.
Това се е наложило поради малкият диаметър на почиствашата дюза, където висока засмукваща сила може да се постигне само с вакуумна помпа.
Почистването се извършва при по-високи обороти на въртене на грамофонната плоча и бавно движение на рамото с дюзата за постепенно обхождане на повърхността.
Повечето сэвременни вакумно-почистващи машини работят с вакуумни турбини, подобни на тези използвани в прохосмукачките.
Те са ефективни при по-голяма засмукваща площ, което дава възможност за едно, две бавни завъртания на грамофонната плоча, да се почисти цялата `и страна.
Не може да се твърди със сигурност, кой от двата вида вакуумно почистване е по-ефикасен.

Ето някои от най-разпространените машини сред аудиофилите за мокро почистване в днешно време, чрез вакуумно-турбинно изсмукване:

Машина за почистване Clear Audio. Машина за почистване Okki Nokki. Машина за почистване VPI Машина за почистване Consonance. Машина за почистване Moth. Машина за почистване Nitty Gritty.
Clear Audio Okki Nokki VPI Consonance Moth Nitty Gritty

Принципа на действие при тях е еднакъв.
Различават се само по вида на почистващата течност, която върви в комплект с машината (в повечето случай тайна на фирмата), степента на автоматизация на процеса и цената.
Цената на такава почистваща машина достига, а понякога и надминава $1000.

От всички изброени до тук методи за мокро почистване на грамофонните плочи почистването с вакуумно почистващи машини дава най-добър резултат.
Покупката на такава машина е целесъобразно, като се има на предвид употребата на скъпи грамофонни дози и колекции наброяващи над 500 плочи.

Ултразвуково почистване:

Напоследък този вид почистване все повече набира популярност.
Твърди се по разни форуми, че този вид почистване е най-ефективен, но лично аз не съм убеден, че това е така.
При този вид почистване се използва ултразвукова вибрация във воден разтвор на дестилирана вода с добавен специален миещ концентрат.
Ултпразвуковите вибрации се създават от генератор с честота над 20-30 KHz, захранващ мощен усилвател на изхода на който е включен пиезо-преобразувател.
Принципът на почистване е прост - вследствие на ултразвуковата вибрация, малките частички мръсотия и полепнала прах се разтрептяват, което улеснява отлепването и отделянето им от основата на почиствания предмет.
Методът на ултразвуково почистване е отдавна известен и се използва широко за почистване на бижутерия, очила, предмети за бита и т.н.
Спорен засега остава въпросът - дали вследствие на вибрацийте на твърдите частички полепнала прах, не се заглажда абразивно и част от модулацията на браздата?!
Ето една такава напълно автоматизирана машина Vinyl Cleaner на фирмата Audio Desk:

Машина за почистване Vinyl cleaner. Мокрото почистване се извършва в напълно автоматизиран режим.
Освен ултразвуковото почистване е наблегнато и на механичното.
То се осъществява с помоща на въртяши се в противоположни направления почистващи ролки от микрофибърни влакна.
Работата с машината е изключително проста.
На потребителя е оставена само грижата по поставянето и махането на плочата.
Всички почистващи операции се извършват автоматично, след като натиснем червеното копче.
По време на почистването свети жълт светодиод.
Когато светне зеленият светодиод почистването е приключило и потребителят може да смени плочата.
Цикълът на почистване завършва с пълно подсушаване на плочата.
Миещият разтвор е 4,5 литра дестилирана вода с добавен миещ препарат.
Той е разчетен за измиването на 100 бр. плочи, след което трябва да го сменим.
В машината е монтиран филтър за непрекъснато филтриране на разтвора, които сменяме заедно със смяната на разтвора.
Ролките от микрофибърни влакна (4 бр.) се сменят след около 500 бр. почистващи цикли.
Цената на машината е: €2200

След всичко изписано за различните начини на почистване искам да ви напомня да не забравяте следното:
- Измитите грамофонни плочи трябва да са добре изсушени, преди да ги поставим в защитния плик.
- Добре е да използваме нови предпазни вътрешни пликове.
Най-добри са пликовете от хартия с вътрешен слой от пластмасова антистатична обвивка.

Почистване на грамофонните плочи посредством лепило за дърво:

Този метод се състои в нанасянето на водоразтворими лепила за дърво от сорта на С2000, С3000, С200, върху повърхността на плочата, като пазим внимателно да не попадне лепило на етикета.
При нанасяне на лепилото трябва да се образува тънък равномерен и еднороден слой върху повърхността на плочата.
Добре е преди това да измием плочата ръчно със сапун за да премахнем евентулни мазни участъци от пъвърхността `и, които могат да предизвикат отдръпване на лепилото.
За нанасянето на лепилото можем да използваме тънка пластмасова шпакличка, ако то е по-гъсто.
Аз съм пробвал нанасяне и с четка за боядисване, като преди това леко разреждам лепилото с вода.
По-редкото лепило прониква по-добре и в дълбочина на браздите, което спомага за по-доброто почистване на мръсотията.

Почистване с лепило за дърво. След това изчакваме около 1 час, или повече в зависимост от бързината на втвърдяване на лепилото.
Целта е да издебнем момента когато то е в полутвърдо състояние и е елестично.
Тогава започвамe отлепването, като леко подхващаме пласта лепило с върха на ноктите по периферията на плочата и го отлепваме като целофан на опакован подарък ;-) .
Заедно с отлепването на лепилото се отстраняват и всички полепнали и засъхнали по него частички прах и мръсотия.
Обикновенно този момент настъпва когато цвета на лепилото започне да става по-безцветен и прозрачен.
Добре е да свалим цялото лепило на един път, в противен случай внимаваме да не останат места с неотлепено лепило.

Ако останат такива места и не можем да ги махнем поради това, че лепилото е стегнало много - варианта е да повторим процедурата, като нанесем нов слой лепило върху остатъците от стария.
С отлепването на новия слой, заедно с него ще се премахнат остатъците и от стария.
При обработването на плочата с лепило действаме последователно - първо едната, а след това и другата страна на плочата.
Все пак този метод не е препоръчителен за всекидневна употреба и не може да замени редовното вакуумно-мокро почистване на плочите.
Изисква много време за извършване на процедурата - около 3 часа за двете страни на плочата.
Затова методът е добър за почистване на силно замърсени и стари плочи - тогава когато останалите методи не дават задоволителен резултат.
Добре е когато го практикуваме за първи път да опитаме върху стара плоча, за да избегнем известен риск от повреждане на ценна такава.

Има фирми които предлагат готови шпрей-опаковки с лепила работещи на този принциип.
Повече информация за това може да намерите в интернет.

И накрая на този раздел един съвет:
Не се препоръчва мокро, или влажно просвирване на грамофонните плочи!
Причините са изложени в началото на статията!
Ако при всяко възпроизвеждане на грамофонната плоча я мокрите или овлажнявате, това неминуемо ще доведе до появата на плесени, гъбички и образуване на каша от мръсотия и влага вътре в браздите, която ако се втвърди става като бетон.

Направа на машина за мокро почистване на грамофонни плочи:

Сами виждате за какви цени на почистващите машини става въпрос!
Ето защо повечето от любителите на виниловия звук по света са се насочили към собствени разработки на почистващи машини.
Тук ше ви покажа една моя лична разработка, която има не по-лоша ефективност на почистването от купена маркова такава.
Понеже преди време ми изпадна изгодно една "Unitra G601A" на която използвах рамото, реших да използвам движението и кутията останали от нея за направата на машина за мокро почистване на винил.
Ето снимки на това което се получи на практика:

DYI машина за почистване. Използваните части и материали са следните:

- Стар грамофон купен за 30-40 лв, с ремъчна предавка.
- Турбина от стара немска прахосмукачка за кола.
Най-евтината нова китайска такава в магазин "Техномаркет" струва около 40 лв.
- Парче водопроводна пластмасова PVC тръба с външен диаметър 20 мм. - 1 метър.
- Три PVC колена с размери за същата тръба.
- Три PVC муфи с размери за същата тръба.
- Гофрирана пластмасова тръба за климатици - 1 метър.
- Пластмасова херметично-затваряща се кутия с гумен уплътнител от магазин "Електрон".
Цената на последните 5 позиции е 10-на лева.
- Крепежни елементи, винтове, ключета и проводници - 10-на лева.
- Китайски мпулсен трансформатор от 220V на 12V/75W за халогенни лунички от магазин "Вилаз" - 13 лв.

Общата цена на вложенията (без турбината от прахосмукачка) е около 75 лв.
Разположение на филтъра. Филтъра и почистващото рамо. Поглед отдолу. Поглед отвътре.
Конструкция на филтъра. Засмукващ накрайник. Импулсно захранване. Турбина.

Надявам се, че от снимките става ясна конструкцията на машината.
За изработването на тази почистваща машина не е необходимо да имаме кой знае какъв опит - достатъчно е човек да има желание и известна сръчност.
Хубавото в случая е, че кутията на Унитрата беше дълбока, което ми позволи без затруднение да монтирам турбината.
Когато избираме стар грамофон за такава цел - трябва да се съобразяваме с габаритите на турбината която ще монтираме вътре в кутията на грамофона.
Аз използвах турбина за 12V захранване, но ако намерим такава за 220V със същите, или по-малки размери - идеално, защото така спестяваме купуването на допълнителен понижаващ трансформатор за нея.
Ето и някои допълнителни пояснения и съвети:

Пластмасовата тръба можем да нарежем с лист от ножовка на парчета с неходимите размери.
Първото което трябва да изработим е почистващото рамо.
Частите на рамото са - парче тръба с необходимата дължина и 2бр. колена от двете страни.
Те не са лепят, защото тръбата влиза в тях с достатъчна стегнатост и луфта не е фатален за вакуума.
Освен това този начин позволява завъртане на колената спрямо тръбата - за точно настройване на засмукващата повърхност към повърхността на плочата.
Самата тръба на рамото е пластична и също позволява известно изкривяване , с цел точното напасване на работните повърхности.
Върху засмукващата повърхност на едното коляно поставяме парче от микрофибърен плат, което се захваща с метални пружиниращи неръждаеми скобки - отвътре и отвън.
Целта е да получим мек наконечник (възглавничка), който да не драска плочата.
Ако нямаме подходящо парче от микрофибър, може да използваме няколко пластта от парче стар чорапогащник.

За ос около която ще се върти почистващото рамо избираме отвора където е било монтирано истинското рамо на грамофона.
През този отвор трябва да прокараме вертикално парче тръба с необходимата височина и да я залепим неподвижно.
Височината `и трябва да е така избрана, че като се надене отгоре рамото за почистване, засмукващата повърхност да бъде на 1-2 мм по-високо от повърхността на плочата.
Това е с цел да имаме толеранс при криви плочи и за различни дебелини плочи.
Трябва да остане малък луфт между плочата и засмукващата повържност, който се обира от вакуума при пускането на турбината.
Вакуумът повдига леко плочата допирайки я във възглавничката.
Освен това луфтът в остта на въртене на рамото също позволява изместване нагоре, или надолу в малки граници - в зависимост от случая.

Когато тръбата преминава през тънка стена - както е при пластмасовия филтър и горния ламаринен капак на грамофона, само със залепване няма да стане.
Очевидно е, че такава конструкция ше държи слабо, затова от двете страни на тръбата поставяме допълнително укрепващи шайби.
Шаибите са с дебелина 7-8 мм, които отрязваме с ножовката от муфите - специално предвидени за тази цел.

Залепването на PVC частите се препоръчва да става със специални PVC лепила.
В процеса на работа използвах няколко различни вида и български, и вносни, но не останах доволен.
Повечето от лепилата не могат да разтворят повърхностния слой на PVC-то.
Водопроводчиците използват залепване чрез нагряване със специално приспособление, но аз не разполагах с такова.
Затова опитах и друг начин:
- Преди залепването на необходимите елементи минавам леко с шкурка повърхността на частите които ще се залепват.
- След това сглобявам частите и в процепа на сглобените повърхности капвам няколко капки течен "Каноконлит".
Резултата е отличен!
Наложи ми се да променя една част от конструкцията и ви уверявам, че разлепването беше почти невъзможно!

Принцип на работа на машината. На тази скица съм показал два варианта на свързване на рамото и фълтъра с гъвкава връзка (гофриран маркуч).
Вариант с провисване на връзката не трябва да допускаме!
В извивката може да остане част от изсмуканата течност, над която въздухът свободно да преминава.
Тази течност стеснява отвора на тръбата, и като следствие може да се появят проблеми!
Стремете се наклонът на тази връзка да е равномерен и постепенен.

Няколко думи за изработването на филтъра:
Принципът на действие на филтъра е на база центробежното завъртане на въздуха и течността като по-тежка пада на дъното.
Филтърът може да се направи от стъклен буркан на който капачката се пробива и в отворите се монтират двете тръби - входяща и изходяща.
Закрепването (залепването) им към капачката трябва да е херметично, което е трудно постижимо предвид тънката и огъваща се ламарина.
Ето защо аз избрах херметично затваряща се PVC кутия за монтиране на електронни устройства.
На една от горните снимки виждате кутията разглобена, както и начина на залепване на входната и изходната тръба.
В най-ниската долна част на филтъра, може да монтираме малка тръбичка която да запушваме с гумена тапичка.
През нея ще източваме насъбралата се течност и мърсотия.
Аз съм избрал филтърът да бъде монтиран отвън на грамофонната кутия - с цел лесното му сваляне и почистване.
Можем да го монтираме и вътре, но тогава трябва да измислим лесен начин за отваряне на грамофонната кутия за да го изваждаме и почистваме.

На една от горните снимки е показана машината отвътре.
Точно зад турбината (във въздушната струя - над двигателя) съм поставил алуминиев радиатор с монтирана изправителна схема тип грец.
Големият ток консумиран от двигателя на турбината - над 6А (12V/75W), наложи принудително охлаждане на схемата.
Импулсното захранване е за максимални 75W и в процеса на работа понякога му се задействаше защитата.
Наложи се леко да намаля тока и за да не слагам допълнително мощно гасящо съпротивление използвах по-дълъг и тънък проводник.
Парчетата проводник са по един метър дълги и всяко от тях е намотано бифилярно до необходимата дължина - с цел минимална индуктивност.

Ролката с ремъчната предавка. По грамофона съм направил следните промени:
- Намалил съм до минимум диаметърът на задвижващата ролка монтирана върху остта на двигателя, която посредством ремъчната предавка завърта диска на грамофона.
Това съм направил за да се забави допълнително скоростта на въртене на диска и за да се увеличи силата на въртящия момент.
В противен случай вакуумът може да забави и да спре въртенето на диска с плочата.
- Премахнал съм лампата и перфорираният диск участващи във веригата за стабилизиране на оборотите.
- Чрез тримерите за регулиране на 33 и 45 об/мин съм повишил напрежението върху двигателя завъртащ диска - максимално.

По бавната скорост (бутона за 33об/мин) включвам при нанасяне на почистващата течност върху плочата - целта е центробежната сила да не изхвърля течността извън плочата.
Ако се получат прекалено бързи обороти, може от тримера да ги намалите до приемлива величина.
По-бързата скорост (бутона за 45об/мин) използвам след включването на турбината - при започване процеса на почистване, с цел допълнително да увелича силата на въртящия момент.
- На мястото на потенциометъра за регулиране на оборотите е поставено ЦК ключе с което обръщам захранването на двигателя завъртащ диска за реверсиране посоката на движение.

Това е видеоклип показващ начина на работа с машината:

За тези които не разполагат с Adobe Flash Player ActiveX ето Microsoft видеоклип показващ начина на работа с машината.


Течности за почистване и измиване на грамофонните плочи:

Излишно е да ви споменавам колко важна роля за почистването има вида на използваната почистваща течност.
Повечето от фирмите предлагащи машини и приспособления за почистване ги предлагат със своя течност за почистване, като уверяват, че тяхната е най-добра.
Някои фирми дори не признават гаранцията, ако машината ви се повреди и сте използвали друга почистваща течност.
Действително и в тази област съществува остра борба и конкуренция.
В най-големите и проспериращи фирми има наети специалисти занимаващи се само с разработване и подобряване състава на почистващите течности.
Не може да се отрече, че много от фирмените течности са действително по-добри от собствено забъркани такива в домашни условия.
А и цените напоследък като че ли станаха по-прилични.
Редица фирми предлагат концентрат, който се разрежда с дестилирана вода - на приблизителна цена около $20.
За тези които се онтересуват в интернет има достатъчно информация.
Моят съвет е да използваме готов концентрат от реномирана фирма, който след разреждане с дестилирана вода ще ни стигне за измиването на около 500 плочи.

Почистваща течност. Почистваща течност. Почистваща течност. Почистваща течност. Почистваща течност. Почистваща течност. Почистваща течност. Почистваща течност. Почистваща течност. Почистваща течност. Почистваща течност. Почистваща течност.

Все пак за тези които не могат да си го позволят ще дам информация как могат да си я приготвят сами .

Още през 60-те Пърси Уилсон предлага като почистваща течност към машината "Record Doctor" да се използва смес от дестилирана (или филтрирана дъждовна) вода и етилов, (или метилов) спирт в съотношение 75% към 25%.
Днес много от фирмените почистващи течности, садържат в състава си спирт под един, или друг вид.
По форумите за винил непрекъснато се водят спорове за това вреден ли е спирта за винила, или не?!
Твърди се, че при по-продължителен контакт спирта разгражда (разтваря) част от повърхностния слой на винила.
Като следствие на това е възможно, модулацията на браздата да се "позаглади" ;-) (спадане на най-високите честоти).
Все пак аз съм оптимист и предполагам, че за това кратко време (2-3 минути) на котакта на винила със спирта в тези малки концентрации - едва ли ще настъпят някакви значителни увреждания.
Вместо спирт някои фирми добавят оцетна киселина, или амонячни съединения към дестилираната вода.

Освен тези добавки към водата, се използват и повърхностно-активни вещества (ПАВ) - "detergent".
Тяхната цел е да се подобри омокрянето, или контакта на водата с повърхността на плочата.
Това улеснява молекулите на водата да могат да проникнат и в най-трудно достъпните места и грапавини на звукозаписната пътечка - преодоляване на капилярния ефект.
Съществуват почистващи течности съставени само от смес на дестилирана вода и ПАВ.
В най-новите разработки се добавят и ензимни вещества спомагащи за разграждане на мръсотията.
Ето препратки към сайт 1, сайт 2 и сайт 3 с рецепти за почистващи течности.

Надявам се да ви свършат работа!
Лично аз съм пробвал различни варианти.
По отнощение на използването на изопропила, много аудиолюбители се въздържат от употребата му - заради евентуално канцерогенно действие.
Същото е положението и с денатурирания спирт - стремете се да ги употребявате в минимални количества.
Една от успешните рецепти която съм ползвал е:
- дестилирана вода - 80%
- етил (чист спирт) - 15%
- денатуриран спирт 5%
- 2-3 капки почистващ препарат за съдове на 0,5 литра почистваща течност в ролята на детергент.
Вместо препарат за съдове по-подходящо е да използваме ПАВ употребявани във фотографията при промиването на снимките.
Поставянето на детергента трябва да става внимателно, за да не предозираме и течността да започне да се пени при нанасянето `и върху плочата.
Ако при нанасянето на почистващата течност тя стои на капки - това означава, че детергента е малко и трябва да добавим допълнително.
В процеса на приготвяне сами ще се научите да установявате точното количество ПАВ.

Дестилирана вода се продава по аптеките.
Много важно условие е тя да е чиста - някои препоръчват употребата само на двойно-дестилирана вода.
Въздържайте се от употреба на дестилирана вода купувана от бензиностанцийте, защото там много често се предлагат ментета.
Чист етилов спирт се купува също от аптеките.

ВНИМАНИЕ: Спирто-садържащите почистващи течности не са подходящи за почистване на шеллакови плочи на 78 оборота, защото спирта разтваря шеллаковата смола и плочите се повреждат!

Използвани източници и литература:

1.http://www.keithmonks-rcm.co.uk/aesinstrmtsrecclngprinted.pdf
2.http://www.soundfountain.com/amb/rc1.html

Разгледайте и останалите статии, като посетите раздела Всичко за грамофона и винила "All for turntable and vinyl".




НАЧАЛНА СТРАНИЦА
Страницата е подготвена и се поддържа от
Ан.Гърков
гр.София - 2011 год.