Dual 1019 - реставрация "Dual 1019 - restoration"



Освен фирми като Thorens и EMT, Dual също е немска фирма специализирала се в изработването на грамофони.
Бюджетните `и модели са били предназначени за използване от широк кръг потребители с по-ниски финансови възможности.
Наред с тях обаче, фирмата е произвеждала и сериозни модели в които са били въплатени уникални инженерни и технически решения.
За грамофоните на фирмата е характерно да се получават отлични отзиви от хилядите потребители.
В тази статия ще ви запозная с реставрацията на един легендарен модел на фирмата - Dual 1019.
Моделът е произвеждан в периода от 1963 - 1971 год. и се води като auto/professional turntable.
Известен е сред аудиофилите като "малкият Thorens 124" заради визуалната приликата и заоблената конфигурация на шасито му.
Екземплярът с който се сдобих изгодно има сериен № 041438.
Ето снимки на грамофона, така както го купих:

Dual1019 - поглед отгоре. Dual1019 - поглед без диска.
Деформации на декоративната лайсна върху диска. Деформации на декоративната лайсна върху диска.
Счупена скоба за закрепване на рамото. Изкривяване на шела.

Грамофонът е без пластмасов предпазен капак.
С изключение на няколкото подбити ъгъла се вижда, че дървената кутия е в перфектно състояние.
Дискът обаче има няколко наранявания върху алуминиевата декоративна лайсна на гумения мат.
Въпреки подбитостите, самият диск няма изкривяване, или биене, а носещият му лагер е в идеално състояние!
Рамото няма луфтове в лагерната система, но шелът е леко изкривен.
Пластмасовият кожух на стойката за закрепване на рамото е счупен и липсва - на снимката се виждат само остатъците от основата му.
Не е проблем да остане така, или в последствие да изработя нов такъв с цел да запазя автентичния вид на грамофона.
Подбитостите, счупената стойка и лекото изкривяване на шела според мен са в резултат на падането на някакъв предмет върху грамофона.
И още нещо - липсва адаптерът (държачът) за закрепване на дозата, който от своя страна се конектва към шела със специално заключващо устройство.
Ето така изглежда оригиналният адаптер:

Вид на оигиналния адаптер. Характерното за грамофоните на Dual е, че използват собствена разработка на рамена и шелове.
С течение на времето при различните модели грамофони се променя диаметърът на тръбата, видът на шела, адаптерът за закрепване на дозата и окачването на рамената.
Специално този вид адаптер доста рядко се предлага като резервна част на e-bay, струва скъпо и затова реших сам да си го изработя.
По надолу ще покажа подробни снимки как съм го направил.

Сега вижте още снимки от грамофона преди да започна реставрацията:

Поглед отдолу на шасито. Поглед на диска отдолу. Поглед към вътрешната страна на кутията.

Реставрацията и освежаването на кутията, както и възстановяването на декоративната лайсна на диска не представляват проблем.
Ето защо реших да започна от най-трудното - възстановяване на шела на рамото и направата на нов адаптер.
Извадих рамото от грамофона и го разглобих напълно.
Ето последователни снимки от процеса:

Рамото заедно с устройството за регулиране на антискейтинга.
Снимка на шела от долната страна. Снимка на шела от долната страна.
Куплиращата част с адаптера на дозата. Шелът с ключалката за адаптера.

На горната лява снимка освен рамото се виждат части от механизма за регулиране на антискейтинга.
Когато свалих и обърнах рамото видях още един проблем.
В следствие на удара с друг предмет (както правилно бях предположил), имаше леко подбиване на тръбата в частта където се е подпирала на стойката.
Това добре се вижда и на снимките.

Шелът след изправянето. Тръбата на рамото е алуминиева, която след изтеглянето е полирана и лакирана със специален твърд безцветен лак.
Изправянето на подбития участък стана много лесно, чрез вкарване в отвора на тръбата на дорник със същия диаметър, както този на отвора.
По-голям проблем представляваше изправянето на шела, който е отливка под налягане от алуминиева сплав, най-вероятно силумин.
Поради опасността да се спука и счупи на две части изправянето направих постепенно, като междувременно участъка се загряваше на пламъка на малка горелка с пропан-бутан.
След изправянето горната му повърхност беше шллифована с шкурка и шелът беше боядисан с черна боя.

Интересна идея ми хрумна за направа на адаптера!
След дълго обмисляне, реших да го направя от фолиран стъклотекстолит.
На следващите снимки може да видите реализацията на идеята:

Адаптер за дозата от фолиран стъклотекстолит. Адаптер за дозата от фолиран стъклотекстолит. Адаптер за дозата от фолиран стъклотекстолит. Адаптер за дозата от фолиран стъклотекстолит. Адаптер за дозата от фолиран стъклотекстолит. Адаптер за дозата от фолиран стъклотекстолит.

Двете части на основата на адаптера върху която се закрепва дозата са направени поотделно, за да може отворите да се пробият и оформят самостоятелно.
След това се залепват така, че фолиото да остане от външната страна и се прешлайфат с шкурка за подравняване и уточнявяне на габаритния размер.
Допълнително към тях в задния край са запоени двете опашки завършващи на ъгъл за точно наместване и куплиране към шела.
Адаптера го боядисах с черна боя с изключение на куплиращите писти, които контактуват с пластините на куплиращата част на шела.
Към пистите запоих кабелчетата за свързване с дозата.
На следващите снимки може вече да видите монтираната доза.
В случая за опитите съм използвал нискобюджетна доза Shure M92E.

Монтиране на дозата към към адаптера. Монтиране на дозата към към адаптера. Монтиране на дозата към към адаптера. Монтиране на дозата към към адаптера. Монтиране на адаптера към шела.

С цел да избегна евентуален кутиен призвук, направих моята конструкция открит тип, така че тя не е точно копие на оригинала.
Освен това така адаптерът става по-опростен и по-лек.

Продължавам работата по рамото, чрез пълно разглобяване на лагерната му система за почистване, смазване и настройване.

Разглобяване на рамото. Лагера за вертикално движение на рамото.
Външни конуси на лагера.
Външни конуси на лагера.

Оригиналните проводници в рамото са от тънък екраниран проводник, който беше силно окислен.
На снимките се вижда ясно зеленият окис на оплетката.
Ето защо наложи се да сменя проводниците на рамото с тънък швейцарски литцендрат.
Освен това направих и допълнително демпфане на тръбата с естествен памук.
На снимките по-долу съм показал как става това:

Смяна на проводниците и допълнително демпфане с памук. Рамото вече сглобено.

След обратното монтиране на рамото, дойде ред за почистване на ключа, който дава накъсо сигнала от дозата.
Това се прави с цел през времето за преместване и спускане на рамото на изхода на грамофона да не постъва звуков сигнал.
Едва когато иглата е опряла вече в браздата на плочата, ключът се освобождава и сигнала постъпва към изхода на грамофона.
Пластините на ключа са от берилиев бронз, които отгоре са посребрени.
Сами може да видите от долните снимки с каква черна патина са покрити пластините в продължение на почти 50 годишният им живот:

Сигнален ключ. Ключът след почистването. В дясно се вижда ключът след почистването.
Почистването на патината е най-добре да стане по химичен път, заради тънкият слой на сребърното покритие.
В домашни условия това може да стане по най-различни способи, но аз използвах професионален - с уртразвукова вана.
По същия начин почистих и пластините на куплиращата част с адаптера на шела.
След почистването е добре да се намажат тънко със спиртен разтвор на колофон.
Слоят колофон освен, че придава блясък на пластините, ще предотврати и бъдещото образуване на патина.
Трябва да предпазите само зоната в която контактуват пластините!

За да приключа окончателно с проблемите по рамото се заех със стойката.
Пластмасовият кожух, (който е счупен и го няма) в горната си част има улей с гума върху който ляга рамото, а отгоре се заключва с ключалката.
Първоначално реших да използвам стойката гола без кожух и затова реших да направя допълнително легло за рамото.
На долните снимки може да видите реализирана идеята ми:

Стойка. Стойка. Леглото представлява извитата пластинка от алпака с дебелина 0,3 мм.
Отгоре е залепена тънка коркова подложка за да не се няранява рамото.
В този вид стойката беше поставена на грамофона и изглеждаше съвсем прилично.
По-късно реших все пак да и направя декоративен кожух, за да изглежда както е била в първоначалния си вид на грамофона.
Снимки на кожуха ще видите накрая, когато е сниман окончателният вид на грамофона след профилактиката.

Следващият етап от профилактиката е разглобяване на всички механизми от автоматиката, с цел почистване, смазване и настройване.
Всеки елемент след демонтажа биваше почистван от старото масло и мръсотията.
След това следваше тънко намазване с машинно масло и поставяне обратно.
Накрая следва проверка на функционалността на грамофона и настройване на различните функции.
Безценен помощник при тези оперяции ми беше сервизното описание, което си свалих от интернет.
Интересното е, че след толкова години всички части бяха в идеално състояние, без ръжда и забележимо износване.
Ето отделни снимки от този етап:

Почистване и регулиране на автоматиката. Платката за свързването на двигателя. Двигател. Разглобяване и почистване на двигателя.
Почистване на лицевия панел за превключване на оборотите. Почистване и на шасито. Смазване и регулиране на ролката

Сами виждате от снимките безупречното състояние на неговите части и елементи.
Двигателят е почти като нов - няма луфтове и след като го смазах и сглобих го пуснах да работи.
Работи изключително тихо, а шум и вибрации почти не се усещат.
Шпилките с които се закрепва за шасито, са запресовани в парче еластична гума имаща за цел да намали вибрацийте до минимум.

Характерна особеност на грамофоните с паразитна ролка е повишеният шум (румпел), най-често поради деформация на повърхностния слой на ролката.
Много често такива деформации стават причина за появата на леки чукания и потропвания в движението, които се предават чрез дозата към усилвателния тракт.
Характерното за моделите на Dual с ролка е, че в изключено състояние ролката не стои зацепена поктоянно към остта на двигателя и диска.
Това обстоятелство спасява периферният слой на ролката от образуването на деформации, така че моделите на Dual с ролка общо взето са тихи машини!
При мен имаше и друг проблем - контактуващата повърхност на ролката с течение на времето, беше станала корава.
Движението от двигателя на диска се предаваше трудно, поради приплъзване на гумата с метала.
Притискайки я към остта на двигателя с лявата ръка, за да `и предам движение, а с другата държейки парче шкурка - прешлайфах периферията на място.
Повърхностният слой гума се сваля дотогава, дакато отдолу се появи нов еластичен слой.
Лекото намаляване на диаметъра на ролката не оказва съществено влияние върху нейната работа.
След това смазах лагерът на ролката тънко с графитна грес и намалих аксиалният му луфт до минимум, чрез найлонови шайби с подходяща дебелина.
Тази операция направи машината много тиха, така че шумът от движението е почти неуловим!

Сега вече мога да се захвана и да оправя подбитостите на декоративната лайсна върху диска.
За целта внимателно я отлепих от диска, стремейки се да не я деформирам.
След това подбитостите изправених с дървен чук върху равна подложка.
Поради факта, че лайсната беше прекалено тънка реших, че полирането `и е рискована опарация.
Затова подходих по друг начин - купих блестящо алуминиево самозалепващо се фолио, от което изрязах парче със същата форма и го залепих върху оригиналната лайсна.
Получи се идеално, даже повърхността така сега е по-блестяща отколкото е била в оригиналния си вид.
След това полирах и пириферията на диска до огледален блясък.

С това приключих работата си по механиката на грамофона, като сега предстоеше да възстановя и дървената кутия.
Всички подбити ъгълчета и наранявания по фурнира на кутията запълних със смес от дървени трици и лепило.
След това прешлайфах с шкурки до получаването на равна и гладка повърхвост.
Поради естественият и хубав махагонов фурнир, реших да не лакирам кутията, а да я оставя в естествен вид.
Мисля да я намажа отгоре само със специално за целта ленено масло.
На двете летви отдолу на които стъпва грамофона, залепих парчета гумени уплътнения за прозорци, които служат като допълнителни демфери.
Ето снимки на това което се получи:

Кутията след освежаването отгоре. Кутията след освежаването отдолу. Залепване на допълнителни гумени демпфери на насещите летви.

Вече не ми остава друго, освен да сглобя цялата машина.
Оригиналният сигнален кабел реших да не го заменям, защото бе в прилично състояние.
Премахнах оригиналните кабелни обувки с които се свързва към ключа, а изводите запоих директно.
Разделих сигналната маса на дозата от масата на шасито, чрез изтегляне на допълнителен проводник завършващ с кабелна обувка за свързване към коректора.
Захранващият кабел беше заменен с нов, поради лошото му състояние.
След това направих необходимите настройки на дозата и рамото и контролни прослушвания.
Звукът ми хареса много, даже повече отколкото очаквах!
След възстановяването мислех да го обявя за продажба, но след това което чух се отказах.
За сега остава за мен да го слушам като втори грамофон.
След седмица слушане реших да сменя дозата на Shure с Ortofon 510 mkII и звукът се подобри още.
За момента нямам никакво желание да променям каквото и да било - музикалността му, ме устройва напълно.
Ето снимки на окончателното му състояние:

Dual 1019 окончателен вид. Dual 1019 окончателен вид.
Стойката на рамото. Стойката на рамото.
Стойката на рамото. Стойката на рамото.

Ето и малък клип демонстриращ работата на грамофона:

Разгледайте и останалите статии, като посетите раздела Всичко за грамофона и винила "All for turntable and vinyl".




НАЧАЛНА СТРАНИЦА
Страницата е подготвена и се поддържа от
Ан.Гърков
гр.София - 2012 год.