Кутия за Dual 1019 "Box for Dual 1019"



След като си купих тангенциално рамо Rabco, реших да направя нова кутия, на която да го монтирам, като използвам и шасито от Dual 1019.
Шасито е подходящо за изграждане на класна машина, като се има предвид, че предаването на движението е с паразитна ролка, дискът му е немагнитен и тежи 3,4 кг.
При проектирането реших кутията да бъде подобна на тази за Thorens 124 и да има същите заоблени ъгли.
Това се връзва идеално с конструкцията на шасито, което също има заоблени ъгли.
В това отношение двете шасита - на Dual 1019 и на Thorens 124 много си приличат и изборът на този вариант за кутията от дизайнерска гледна точка ми се струва най-удачен.
Конструкцията на кутията е тип "сандвич" от слепени парчета брезов шперплат.
Тангенциалното рамо ще монтирам от лявата страна върху горния плот на кутията, при което дозата няма да преминава над двигателя на грамофона при просвирване на плочата.
При това положение закрепването на шасито трябва да стане директно към кутията, като за целта премахна пружинното окачване.
В противен случай, вследствие подвижността на шасито, има опасност игличката на дозата да изкача от браздата, което да доведе до непоправими последствия.
Така тази конструкция става монолитна, като окачването на шасито и допълнителното тангенциално рамо е твърдо.
Такива са и съвременните тенденции при конструирането на грамофони.
Конструкторите на монолитни конструкции твърдят, че те дават по-качествено звукоизвличане.
Освен това монолитната кострукция трябва да бъде отворена, т.е. да не съдържа кухини и камери, защото се получават нежелани резонансни явления.
Даже при стандартно изпълнените стари модели грамофони се препоръчва премахване на долния капак с цел елиминиране на паразитните резонанси от кутията.
Опитвайки се да сведа до минимум опасността от възникването на паразитни резонанси, предвидих достатъчно големи отвори разположени на дъното на кутията.
Големият е точно под двигателя и служи за постъпване на свеж въздух необходим за охлаждането му.
Малкият отвор е предвиден за прокарване на кабелите - сигнален и мрежов.
Ето снимки на готовата кутия, така както я получих от дърводелския цех:

Кутия. Кутия. Кутия.

Парчетата брезов шперплат се фрезоват на фреза с ЦПУ, след което са слепват с лепило на преса.
След това кутията се подравнява външно, фурнирова се и се шлайфа.
За да се комбинира естетически с кутията на Thorens 124, фурнирът е избран да бъде също тип "маслина".
След премахване на защитното фолио установих, че повърхността на кутията вече е третирана от дърводелците с препарат "Osmo", още в дърводелския цех.
Той съдържа масло и разтворен в него пчелен восък, който запълва порите, придава блясък на фурнира и го предпазва от увреждане.
Размерите на кутията са: 50 х 37 х 10,7 см, а теглото и около 11 кг.

Пристъпвам към контролно разположение на шасито и рамото върху кутията, за да установя, дали всичко пасва като размери и за да избегна евентуални грешки.
За монтирането на шасито върху кутията са предвидени два издатъка, разположени точно под винтовете за фиксиране на шасито при транспортиране.
За да не пробивам допълнителни монтажни отвори на шасито, съм демонтирал двата винта за фиксиране и използвам наготово техните отвори.
Те са разположени почти по диагонал и са достатъчни за здраво закрепване на дебелото стоманено шаси, с помощта на два дълги рапидни винта.
Рамото ще бъде монтирано към кутията с помоща на три рапидни винта, през фабрично предвидените за целта монтажни отвори върху основата му.
С помоща на шаблон (от комплекта на рамото), определям необходимото отстояние от центъра на въртене на диска до монтажната основа на рамото.
След това с тънък молив отбелязвам разположението на шасито и рамото, както и разположението на монтажните отвори:

Шаси. Наместване на рамото по шаблон. Разположение на рамото и шасито върху кутията.

При монтирането на тангенциалното рамо трябва да се намери такова местоположение, че при възпроизвеждане на LP плоча отначало, когато каретката на рамото е придвижена докрай и е в начално положение, игличката на дозата да попада върху началния ням входящ участък на плочата.
В противин случаи може да се пропусне (отреже) началото на изпълнението на първата песен, или пък игличката при спускане на рамото да попада извън плочата!
Следва пробиване на отворите за рапидните винтове с подходящ диаметър на свредлото и завинтване:

Пробиване на отворите. Завинтване. Рамото и шасито са закрепени неподвижно към кутията.

С това грамофонът е почти сглобен и може да се пристъпи към предварително регулиране на тангенциалното рамо!
Остава да се реши още един немаловажен въпрос: Как да се превключва сигналът подаван от двете рамена?
Единият вариант е всяко рамо да си има собствен кабел, с който да се слуша, но този вариант ще доведе до прекалено бързо амортизиране на съединителните чинчове.
Rabco SL-8E си има самостоятелни изходни чинчове разположени от задната му страна, докато кабелът на оригиналното рамо на Dual 1019 е запоен директно вътре в шасито.
За да избегна боравенето с два кабела, реших да извадя изходът на оригиналното рамо към изходните чинчове на тангенциалното и там да ги избирам, с подходящ првключвател.
Превключвателят на сигнала, може да бъде качествено ЦК ключе (най-добре с позлатени, или родиеви кантакти), за да се избегнат загуби, или евентуалната му деградация.
За да не пробивам допълнително отвор за превключвателя (ключето) и за да не развалям външния вид на рамото и кутията, в която са разположени изходните чинчове, изработих и поставих за целта допълнителна външна метална кутийка.
Кутийката е алуминиева с дебелина на стените 1 мм и е боядисана с нитроцелулозен черен матов спрей.
В нея са монтирани подходящо ключът за превключване и съединителят за подаване на сигнала от оригиналното рамо на Дуала.
Кутийката съм я фиксирал към рамото със същите винтове, с които е закрепена и оригиналната кутия с изходните чинчове.
Вижте снимки как съм реализирал идеята:

Закрепване на допълнителната кутийка. Включване на кабелите. Поглед към превключвателя от другата страна.

Последното което ми остава е да измисля подходящи крачета, върху които ще легне грамофонът.
Когато обмислях тази идея реших, че е добре те да не са неподвижно закрепени към дъното на кутията.
Изкам да са самостоятелни и подвижни, за да мога да ги местя отдолу както си искам.
Освен това добре би било всяко поотделно да се регулира и по височина.
За целта закупих от приятел четири кръгли основи от някаква стара японска техника.
Те ше ми послужат за основа, към която трябва да се монтира допълнителна подвижна част за регулиране по височина.
За целта купих от м-н за мебелен обков самофиксиращи се гайки за дърво, служещи за притягане на дървени плоскости, чрз болт и гайка.
С помоща на газова горелка ги нагрях и ги набих горещи в пластмасовите основи.
Закупих пластмасови тапи за В и К инсталация, които скъсих по височина и в отвора на които поставих болтове и залях главите им с епоксидна смола.
Те ще представляват подвижната част на крачетата, които чрез завиване, или отвиване ще променят височината.
Следва боядисване с черен спрей и залепване на кръгли възглавнички от кече, върху които ще легне дъното на кутията.
Ето снимки от процеса на изработването им:

Основа. Самофиксираща се гайка за пристягане на дървени плоскости. Горещо запресоване на гайката към основата. Заливане на болта с епоксидна смола. Залепване на кечето. Окончателен вид на носещите крачета.

Изработих 4 броя такива крачета, но в процеса на експерименти е възможно да използвам и само 3 от тях.
Това ще покажат контролните прослушвания, които ми предстои да направя.
Продължавам с настройване на тангенциалното рамо:

Регулиране на дължината на рамото. Хоризонтиране на рамото. Първо - регулирам дължината на рамото така, че върхът на иглата да бъде разположен точно над центъра на остта на въртене на диска.
Това ми гарантира движение на иглата по права преминаваща през центъра на въртене на плочата, където грешката на хоризонталния ъгъл на иглата ще бъде нулева.
Второ - задавам препоръчителен натиск върху иглата на дозата (Denon DL110, с която реших да го пробвам), на около 1,5 грама.
Трето - трябва да регулирам рамото по височина (първоначално установяване на VTA), така че при спусната игличка върху плочата, то да бъде успоредно на нея.
Това става елементарно и много бързо с помоща на два винта от двете страни, чрез които то може да се повдига, или сваля.
Четвърто - регулирам азимута, като освобождавам леко рамото и го завъртам в необходимата посока около оста му.

Следва инсталиране на грамофона върху раклата.
За целта го поставям върху четирите крачета, които разполагам по подходящ начин отдолу и с помощта на които го нивелирам.
Вижте снимки от местоположението на грамофона:

Грамофон Dual 1019 с две рамена. Грамофон Dual 1019 с две рамена. Грамофон Dual 1019 с две рамена.

От тук нататък следват тестове за фино регулиране на натиска и VTA.
Окончателният натиск за дозата се получи 1,8 гр, а допълнителната промяна на VTA не доведе до сериозно подобрение на звуковата картина.
В заключение държа да споделя, че впоследствие на тангенциалното рамо бяха изпробвани и други дози, които имах под ръка: Stanton 681EEE III, Shure V15-IV и Benz Micro Gold.
Най-добре пасна Denon DL110, с която рамото извади много точен и детайлен звук.
При сравнение между този грамофон с Dual 1019, Rabco SL-8E и доза Denon DL110 и Thorens 124 с рамо SME3012 и доза Ortofon SPU GTE, предпочитанията бяха на страната на Дуала.
Това мнение се потвърди и от други слушатели, които до момента имаха възможност да ги чуят и сравнят на място.
В близко бъдеще ми предстои да направя проби с дози: Benz Micro Glider и EMT TSD15.

Накрая (по традиция) представям малък клип, който демонстрира работата на рамото и грамофона, но не и качеството му! ;-)

Разгледайте и останалите статии, като посетите раздела Всичко за грамофона и винила "All for turntable and vinyl".




НАЧАЛНА СТРАНИЦА
Страницата е подготвена и се поддържа от
Ан.Гърков
гр.София - 2014 год.