Слушане на грамофонни дози Denon DL103 и Shure M3D
"Listening to phono cartridges Denon DL103 and Shure M3D"



Ето, че дойде време за поредната сбирка на тримата приятели - аз, Коцето и адаша Анатол.
Този път при мен дойде за профилактика професионално 10 инчово рамо Audio Technica ATP-12T, което трябваше да монтирам и настроя на грамофон QRK-12C.
Заедно с рамото и грамофона пристигнаха и две интересни за слушане дози - Denon DL103 и Shure M3D, които трябваше на монтирам на шелове и да ги настроя за работа с рамото.
При това положение нямаше как да пропуснем възможността за събиране на групата и прослушване на дозите.
Преди това ето малко данни и снимки от профилактиката на рамото:

Audio Technica ATP-12T
Overall length: 357 mm Effective mass: 19 grams Effective length: 257 mm Stilus overhang: 15 mm Tracking error (max): 1g 55 min Vertical tracking Force (range): 0 - 5,0 grams cartridge weight: 3-23 grams
Рамо ATP-12T. Рамо ATP-12T.

Ето и как изглеждаше грамофонът с вече монтираното рамо:

Грамофон QRK-12C.
Трансформатори Denon AU320.
Трансформатори Denon AU320.
Кутията на грамофона все още е в груб вид и не е довършена.
Собственикът имаше огромно желание първо да го чуе, а след това да довършва кутията.
Рамото е монтирано на допълнително поставен плот с по-голям размер, тъй като е 10 инчово е не може да се монтира в стандартния отвор предвиден на горния панел на грамофона.
До него са показани снимки на повишаващите трансформатори Denon AU-320, с които вързахме дозата DL103 към фонокоректора.
Тези трансформатори се препоръчват от фирмата, като едни от най-добрите за съгласуване на дозата.
Трансформаторите разполагат с два входа (вход 1 и вход 2), които могат да се превключват с лявото ключе на лицевият панел.
Отделно е предвиден превключвател (дясното ключе на лицевия панел), чрез което може да се избира вход с импеданс 3 ома, или 40 ома.
В средно положение на ключето се изключват повишаващите трансформатори, при което входа се дава директно към изход.

Трябва да споделя, че този модел рамо на Audio Technica не разполага с никакви удобства!
Липсва микролифт, а преместването, спускането и вдигането на рамото се извършва ръчно.
Поради това, че има голяма ефективна маса и е предвидено да работи с тежки дози - липсва антискейтинг.
Тези обстоятелства обаче, не му пречат никак в музикално отношение - свири страхотно!
Ето снимки и на дозите, които предстои да слушаме:

Denon DL103 Type: moving coil Frequency response: 20 Hz - 45000 Hz Output voltage: 300 µV Output impedance: 40 ohms Dynamic compliance: 5 х 10-6 см/dyn Stylus pressure: 2,2 - 2,8 g Channel separation: more 25 dB Channel balance: less 1 dB Stylus diamont: special round (16 micron)       Mass: 8,5 g
Доза Denon DL103. Доза Denon DL103. Закрепване на иглата за държача.

Снимките с лупа в долния десен ъгъл, можете да видите увеличени в рамките на прозореца, щракайки с ляв бутон на мишката върху лупата!
Програмата е разработена от Image zoom

Denon DL103 е доза, която се произвежда още от 1964 година и е вероятно най-продаваната доза в света.
Била е разработена за студийно възпроизвеждане на винил.
И днес тази доза продължава да се търси и купува, което говори за способностите, и качествата `и.
Широко разпространено е мнението, че това е безкомпромисна доза, даваща чист и неоцветен, "неутрален" звук.
Заради тези си качества тя е предпочитана от широк кръг аудиофили!
Интересно е закрепването на иглата върху държача "cantilever".
Държачът в участъка на закрепването не е сплеснат, както при много други образци, а е срязан под ъгъл.
От към образувалата се кухина иглата е монтирана в малко отворче и е залепена здраво с лепило.
Държачът има така наречената двойна телескопична конструкция, като в основата си е с по-голям диаметър.
Окачването на подвижната система е само в една точка.

Shure M3D Type: moving magnet Frequency response: 20 Hz - 15000 Hz Output voltage: 7,5 mV Output impedance: 47 kohms Dynamic compliance: 4 х 10-6 см/dyn Stylus pressure: 3,0 - 6,0 g Channel separation: more 20 dB Channel balance: less 2 dB Stylus diamont: spherical (17,5 micron)         Mass: 9,2 g
Доза Denon DL103. Доза Denon DL103. Накрайник с игла за доза Shure M3D.

Производството на дозата Shure M3D е започнало още през 50-те години на миналия век!
Корпусът е бакелитов, а техническите данни които има, са отлични за онова време!
Прави впечатление дебелият алуминиев държач на иглата.
Като се има на предвид по-високият натиск върху иглата (от 3 до 6 грама), използването на държач с такъв диаметър е оправдано, не само заради натиска.
При движението на иглата в канала на плочата триенето е голямо и това силно я загрява.
Такъв дебел държач отнема по-лесно топлината от нея и тя се охлажда по-ефективно.
В противен случай съществува опасност, нагретият връх да разтопи пластмасата в контактната зона и по този начин да "замаже" част от модулацията по стените на браздата.
Това ще доведе най-малкото до загуба на високи честоти и неминуемо повреждане на плочата.

Понеже дозите са "втора ръка" закупени от ebay, направих задължителен оглед с микроскоп за състоянието на иглите.
И двете дози са с добре запазени върхове на иглите, като не се наблюдават видими петна (площадки)`причинени от износване.
Ето и снимки на част от плочите, който решихме да използваме за прослушването:

За да оценим напълно музикалните им възможности, избрахме музикалният материал да бъде горе-долу от времето и епохата, кагато са били създадени и произведени самите дози.
Но не липсват и плочи с по-модерно и ново съдържание, като "Guitar Masters" с Marty Friedman, Jason Becker и Greg Howe.

Слушането започнахме с DL103 на Denon, като натискът беше настроен оптимално на 2,5 грама.
Мнението на всички беше, че действително дозата има много равномерен тонален баланс и възпроизвежда изключително точно музикалния материал.
Звукът `и не блести нито с брилянтни високи, нито с наситен и плътен бас.
Звукът е по-скоро равен и аналитичен, приличащ например на този от студийните монитори.
В заключение - много добра доза за възпроизвеждане предимно на джаз и класика.

Приятната изненада дойде от черното бакелитено "чудо" на Shure!
Натискът на дозата беше настроен предварително около 4 грама, с оглед предпазване на плочите от евентуалното им повреждане.
Тази доза произведена в далечната 1959 година, даде страхотен драйв, съчетан с отчетливи ниски и високи.
Звукът най-точно мога да го охарактеризирам като сочен, плътен и наситен, с ясни и добре изразени ниски и високи.
В заключение - дозата показа безспорни лидерски качества, при възпроизвеждането на рок музика!

Просто е учудващо, как в зората на стереото (около 1960 година), са се произвеждали дози с такова качество?
Нямам предвид само дозите M3D и DL103, а също и много други, като Ortofon SPU например.
Тези дози не отстъпват по нищо на която и да е съвременна доза, като в музикално отношение даже превъзхождат много от тях.
Определено си струва закупуването на поне един подобен екземпляр, за да може човек да има репер и отправна точка за звукът, който иска да постигне.
Имайте предвид, че повечето стари дози имат малка еластичност на подвижната система, изискващи тежки рамена и по-голям натиск върху иглата.
В повечето случай, тези дози се отплащат с превъзходен звук!

Разгледайте и останалите статии, като посетите раздела Всичко за грамофона и винила "All for turntable and vinyl".




НАЧАЛНА СТРАНИЦА
Страницата е подготвена и се поддържа от
Ан.Гърков
гр.София - 2013 год.