Смяна на рамото на Lenco L75 "Lenco L75 - changing phono arm"



Lenco L75 е легендарен модел на фиирмата от близката минало, ценен и търсен от почитателите на винила и днес.
Моделът се характеризират с отлична механика, но с лошо рамо.
За щастие този проблем се "лекува", като рамото се сменя с по-добро!
Съвсем наскоро през мен мина Lenco L75, на който трябваше на поставя друго рамо.
Собственикът на грамофона се беше постарал и беше обработил допълнително повърхността на корпуса.
Монтажните отвори от старото рамо бяха запълнени с кит, а повърхността шлайфана и боядисана с черна боя.
Това са снимки на грамофона във вида, в който пристигна при мен:

Поглед отгоре. Поглед под диска. Поглед отдолу.
Диск. Диск.
Предавка. Двигател. Двигател.
Лагерен възел. Сериен номер. Закрепването на двигателя към шасито.

Механиката на грамофона се оказа в перфектно състояние.
Ето защо по задвижването не съм правил нищо, освен преглед на механизмите.
Рамото, което ми предстоеше да монтирам е AT1005 mk II на Audio Technica.
Това са техническите му данни:

Audio Technica AT 1005 mk II specifications:


Effective length: 240mm.
Overhang: 15mm.
Mounting distance: 225mm.
Effective mass: 20g.
Рамо Audio-technica AT-1005 mk II.

Ефективната маса на рамото е 20 грама и е подходящо за такъв тип грамофони, задвижвани с паразитна ролка.
Дозата, която ще се монтира е AT24 на Audio Technica и има compliance = 10 x 10-6cm/Dyne и също е подходяща за това рамо.
При проверка на рамото се оказа, че има луфт в лагерите и се наложи да му направя лека профилактика.
За целта разглобих лагерния възел, направих промивка, смазване на лагерите и регулиране на луфта.
Ето подробни снимки от профилактиката:

Махане на предпазното капаче. Сваляне на тежестите и дистанционните втулки.
Фирмен знак. Разглобяване на лагерния възел.
Капачето с монтажните винтове и конуса на възела. Смазване на лагера.

Един от проблемите който изкочи докато мислех как да монтирам рамото, беше ниската база "ниво" на горната повърхност на диска, спрямо нивото на корпуса.
Това обстоятелство си е характерно за този модел на Lenco и трябва да се има предвид когато се избира друго рамо.
Даже при спуснато докрай (в основата си) рамо, трудно можеше да се постигне хоризонтиране на рамото в работно положение.
Дозата AT24 на Audio Technica, също е малко по-ниска от нормалното и вероятно с други дози това рамо би могло да се хоризонтира по-добре.
Допълнителна ъзможност е да се повдигне малко дозата спрямо шела с допълнителна подложка, или пък на диска да се постави допълнителен мат.
Това, че рамото е малко по-високо в задния си край, увеличава допълнително VTA ъгъла, което ще доведе до леко обостряне на сигнала и като се има предвид, че дозата е втора ръка закупена от e-bay, може би щеше се получи добър баланс.
Всичко ще си проличи при настройването и контролните прослушвания и тагава ще реша окончателно дали ще се правят някакви промени и какви да бъдат те.

Друг проблем, който се яви около монтирането на рамото беше микролифта.
Микролифтът който върви с този тип рамена, работи на пневматичен принцип.
Самият микролифт е разделен на две части - команден механизъм и повдигащ механизъм свързани помежду си с тънък шлаух за подаване на въздуха.
Двете части на микролифта съдържат малки буталца, чрез които се изтласква въздух в необходимата посока за задвижване на механизма.
Оказа се, че когато рамото е спуснато докрай, няма как под него да се пъхне повдигащият механизъм.
При това положение единственият начин да го монтирам е на ниво намиращо се под нивото на горната повърхност на корпуса.
За целта трябваше да изработя допълнителна монтажна планка, на която да закрепя повдигащия механизъм.
Ето снимки от монтирането на микролифта и рамото:

Монтиране на микролифтовите механизми. Монтиране на микролифтовите механизми. Поглед на микролифтовите механизми отдолу. Монтиране на рамото.

Следва монтиране на дозата и извършване на грубите настройки:

Настройване на рамото и дозата. Настройване на рамото и дозата. Настройване на рамото и дозата. Настройване на рамото и дозата.

Следващият етап е оптимално настройване на натиска върху иглата, проверка за устойчиво следене на браздата "trackability" и измерване на резонанса на рамото с помоща на тест плочата "HFN 002 Test LP" на Len Gregory.
Получиха се следните резултати:
Оптимален натиск 1,5 грама, при който изкривявания върху звука не настъпваха дори при +16 dB ниво на записа.
Не се наблюдава прескачане на иглата на съседна пътечка, което показва, че иглата следи много добре браздата със записа върху плочата.
Резонансът на рамото в хоризонталната равнина се получи 9, а във вертикалната 7Hz.
Направих и слухова проверка за нивото на румпела със стетоскоп поставен върху корпуса в близост до основата на рамото.
Грамофонът се оказа изключително тих, по тих даже от някои модели с хоризонтално предаване на движението на диска.
Впечатлен съм от механиката на това Ленко и според мен грамофонът си заслужава всеки лев похарчен за него!
Прослушванията с музикален материал, също показа отлични резултати!
При това положение не e необходимо да се предприемат допълнителни действия за повдигане нивото на дозата, или подпъхване на дъпълнителен мат под плочата.
Ето още няколко снимки от процеса на прослушване:

Монтиране на микролифтовите механизми. Монтиране на микролифтовите механизми. Монтиране на микролифтовите механизми.

Накрая както винаги (за такива модели грамофони), давам малък клип демонстриращ работата му:

Разгледайте и останалите статии, като посетите раздела Всичко за грамофона и винила "All for turntable and vinyl".




НАЧАЛНА СТРАНИЦА
Страницата е подготвена и се поддържа от
Ан.Гърков
гр.София - 2013 год.