Luxman PD121U - рехабилитация "Luxman PD121U - refurbished"



В тази статия ще ви покажа снимки от възстановяването и настройките на един рядък модел грамофон "Luxman PD121" поръчан чрез e-bay от мой познат - чак от Сан Франциско.
Грамофонът се захранва със 120V напрежение - което показва, че това е специална партида на Luxman предназначена за чичо Сам.
Затова и отзад след цифрите се мъдри буквата "U".
Моят познат се нави да го купи понеже грамофонът е директ-драйв изпълнение, реализирано чрез постоянно-токов двигател с четки.
Разликата от 60 Hz честота за мрежата в САШ и 50 Hz в България, не би трябвало да окаже някакво влияние при експлоатацията на машината.
Разсъжденията ни се оказаха правилни и захранването се реши само с един мрежов понижаващ трансформатор от 220V на 110 V.
Ето и техническите данни на грамофона:

Specifications:

Driving system: direct-drive.
Motor: brushless DC servo motor.
Platter: 30cm aluminium die-cast 2.4kg.
Speeds: 33.33 and 45rpm.
Pitch control: +-4%.
Signal to noise ratio: no less than 70dB.
Wow and flutter: no more than 0.03% WRMS.
Weight: 13kg.
Поглед отдолу.

Това е един от малкото директ-драйв грамофони, който си заслужава парите и действително е качествено изпълнено изделие.
Има стробоскоп за регулиране на оборотите, чиято подсветка е изпълнена със специална луминисцентна лампа (с живот около 50000 часа) захранвана с високо напрежение от отделен генератор.
Отметките са от долната страна на диска и са изпълнени в два цвята - съответно за 50 Hz и 60 Нz мрежова честота.
Ето и снимки за да добиете представа за сериозността на машината:

Поглед под диска. Двигателят. Поглед отдолу.

Диск. Дискът отдолу. Кече Байонет.

Грамофонът ми беше доставен без рамо и горен предпазен капак - така е закупен.
Иначе е предвидена специална байонетна система за монтиране на рамото.
Този байонет който виждате на снимката е предвиден специално за SME рамо.
Целият грамофон представлява масивна алуминиева отливка, долният капак също!
Отстрани има дървена рамка висока около 3 см.
Двете "врътки" отдолу служат за отделно настройване на оборотите - 33 и 45 об/сек.
Връзката между доза, рамо, шаси и диск е твърда - никакви пружини, или пружиниращи елементи.
За елиминирането на румпела се разчита само на демфането от алуминиевата сплав и конструкцията на отливката!.
Единствените пружини които са поставени са вградени в крачетата на грамофона и служат за погасяване на евентуални вибрации предавани от пода и поставката на която ще се монтира грамофона.
Отделно беше закупено рамо "SME 3009 S2 - Impruved" с ефективна маса 9,5 гр.
Дозата която трябваше да монтирам, също беше втора ръка "Signet MK112E" - MC доза, заедно с трансформатори "Signet MK10T" - производство на Audio-Tеchnica.
Ето допълнителни снимки и данни:

Кутият с доза. Кутия с трансформатор. Специална дървена кутия с разположението на дозата. Трансформатор.
Доза.
Рамо SME 3009 S2 - Impruved.
Технически данни на дозата. Технически данни на трансформатора.

Понеже рамото идва малко "леко" за този тип доза, към него беше поръчан допълнителен кит "SME F.D.200 fluid damper".
Демпфането става със силиконово масло налято в специална ваничка, като целта е допълнително снижаване на резонансната му честота и допълнително демпфане на евентуални пикове от изкорубени и криви плочи.
Демфането на рамото зависи от гъстотата на маслото и от големината и формата на накрайника потопен във ваничката.
Този кит заедно с графиките илюстриращи действието му, са описани по-подробно в тази статия: Грамофонни рамена "Tonearms".
Ето как изглежда кита на SME:

Кутия с кит. Описание. Съдържание на кита.

Вътре има допълнителен държач на рамото с обратно захващане - предвиден ако се монтира като второ рамо.
Допълнително лостче за спускателния механизъм на микролифта (два вида), ваничка, комплект накрайници (три вида), скобичка за монтиране на накрайниците към рамото и инчов шестограм необходим за различните регулировки на рамото.

Задачите които ми бяха поставени от собственика на грамофона бяха следните:
1.Премахване на надраните участъци по периферията на диска.
2.Премахване на надраните участъци на алуминиевите лайсни от страни на кутията.
3.Поправки на нащърбените участъци по дървената рамка.
4.Пълна профилактика на рамото и монтиране на демпфащия кит към него.
5.Монтиране на дозата към рамото и на рамото към грамофона.
6.Настройка на компонентите - доза, рамо, грамофон.

Ето и кратко описание на операцийте които извърших:
Периферията ва диска беше щателно шлифована първо с шкурка с различна едрина на зърната (стигаща до марка 1000) и след това полирана с два вида полираща паста.
Алуминят изисква особена техника на полиране (поради мекотата на материала).
Необходима е висока скорост на въртене на полиращата шайба и съвсем слаб натиск върху полиращата повърхност.
Покрай златарските курсове които искарах навремето - научих много тайни относно полирането на различните видове материали - метали и неметали!
Иначе познавам цялата технология за работа със злато , но не практикувам!
Изискванията са изключително строги - регистрация в Министерството на финансите, трудно влизане в гилдията на златарите и т.н, пък и аудиото излезе по-силно от златарските ми наклонности!
За да не потъмнява с течение на времето, повърхността на алуминия е добре да се обработи, чрез химическо пасивиране (което в домашни условия е трудно), или чрез лакиране с безцветен лак.
В случая - павърхностите бляха лакирани, което доведе до леко матиране на огледалната повърхност, но поне пък гарантира голяма дълготрайност по отношение на потъмняването.

Нащърбените участъци по кутията се оправят със специални лепила, дървени стърготини, шлайфане на участъците и полиране с вълнен парцал и полираща паста.
Налага се използването и на подходящи оцветители за да съвпадне цвета на поправката с оригиналния на дървесината.
Рамото беше разглобено, проверено и почистено.
Освен това беше регулиран вертикалният луфт в лагерната система за хоризонтално въртене.
Монтирането на демпфащия кит става лесно - всичко е измислено и направено така, че при вкарването на демфащата ваничка се чува само едно леко щракане - и всичко си е на мястото (английска прецизност).
След това рамото беше монтирано на байонетната основа с винтове М2 със съвсем слаб натяг.
Основен принцип при грамофона е винтовите съединения да не се натягат прекомерно, защото в детайлите се създават вътрешни напрежения.
Винтът, болтът, или гайката трябва да се навият до опиране към повърхността която притягаме и след това да се дозавие на 45 - 60 градуса, което е достатъчно за да се създаде необходимото усилие.
Изводите на сигналния кабел бяха направо запоени към изводите на съединителя от долната страна на рамото, тъй като съединителят е прекалено висок и за да не опира в носещата основа се налагаше чувствително повдигане на целия грамофон.

Настройването на рамото премина през следните етапи:
Първо се регулира точно разстоянието мужду остта на въртене на рамото и остта на въртене на диска - 215,4 мм, със специален шаблон.
Също така разстоянието "overhang", което за този тип даза ("Signet MK112E", каято е заедно със шела) - позволява промяна на разстоянието на върха на иглата до базата за монтиране на шела.
Това става с разхлабването на винта намиращ се от долната страна на шела и подбиране на необходимото отстояние.
Следва настройка на азимута - за перпендикулярност на върха на иглата спрямо повърхостта на плочата.
Става много лесно, чрез разхлабването на специален винт отдолу на рамото фиксиращ съединителя куплиращ с накрайника на дозата.
Настройването на хоризонталния ъгъл става с шаблон на който нулевите точки съответно са на отстояние 66 и 121 мм от центъра на въртене на диска - стандарт "Baerwald".
Следва настройване на VTA (вертикалния ъгъл),което започва с първоначално хоризонтиране на рамото.
Окончателното настройване на VTA става най-накрая - след направата на пробни прослушвания.
Ето снимки от настройването на хоризонталния и вертикалния ъгъл на върха на иглата:

Регулиране по вътрешната точка. Регулиране по външната точка. Шаблон за хоризонтиране на рамото.

Сега не ми остава нищо друго освен да балансирам рамото и да зададам препоръчителния натиск върху иглата.
Също така настройване на антискейтинга, чрез преместване на гравитационната тежест.
След контролни прослушвания, установих натиска на 1,25 гр. тъй като при това положение звукът беше най-балансиран.
Ето и окончателни снимки на рамото и грамофона:

Опорният възел на рамото. Поглед отстрани. Общ изглед.

Предстои транспортиране на машината до дома на клиента.
Там трябва да се налее силиконовото масло, да се направят дапълнителни прослушвания, измервания с тест плочи и окончателни настройки на рамото с дозата.

Първаначалните изпитания показаха, че серво-моторът държи стабилни оборотите на въртене на диска - почти без промяна.
Също така масивната му конструкция даде и "масивен" звук, с плътни и наситени баси.
Имам малки забелижки само по отношение на най-високите честоти, но това го отдавам на лекото износване на иглата, която все пак е втора употреба.
Иначе звукът си е съвсем достоен и тембрално точен.
Грамофонът наистина си заслужава и го препоръчвам на всички любители на винила, които могат да си позволят да го купят.

Разгледайте и останалите статии, като посетите раздела Всичко за грамофона и винила "All for turntable and vinyl".




НАЧАЛНА СТРАНИЦА
Страницата е подготвена и се поддържа от
Ан.Гърков
гр.София - 2011 год.