Профилактика на грамофонно рамо Ortofon RS212
"Prophylaxis of Ortofon RS212 tonearm"



Ortofon RS212 е професионално рамо и е едно от най-известните, и разпространени рамена на фирмата от близкото минало.
Цени се много от аудиофилите, а цената му на ebay не пада под 500-600 долара.
Съгласно техническите данни - RS212 се води 12 инчово, но това е цялата му дължина заедно с шела.
Иначе ефективната му дължина е само 228 мм, което отговаря на 9 инчово рамо.
Екземплярът, който ми беше даден за профилактика е закупен от ebay и има сериен №052082.
Рамото е доста интересно като конструкция, на която ще се спра по-нататък, когато видите повече детайлни снимки.
Ето и снимки на рамото - така както го получих:

Общ вид на рамото. Балансираща тежест със системите за регулиране на натиск и антискейтинг. Заключващ нут на шела.

Рамото е закупено без шел.
Отделно има и стойка за закрепване в неработещото изходно положение, която не съм показал на снимките.
Лагеруването на рамото е изпълнено с конусовидни лагери за движение във вертикална посока и 2бр. съчмени лагерчета за движението му в хоризонтална равнина.
Профилактиката на рамото включва разглобяване, почистване, смазване, регулиране на хлабините в лагерите и премахване на ръждата.
След като разглобя рамото и видя състоянието на проводниците вътре в него, ще преценя дали да ги сменя и тях с нови.
Ако има повредени елементи и части, те трябва да се сменят, а ако не може да се закупят резервни такива, да се изработят.
Целта на заниманието е да се получи напълно работоспособно рамо, с добър външен вид.
Следват снимки от разглобяването на рамото:

Разглобяване на рамото.
Конусовиден лагер. Микролифт. Балансираща тежест.
Конуси. Вътрешна месингова втулка със съчмен лагер. Допълнителна тежест.

Първото на което обръщам най-сериозно внимание при профилактиката на рамената - са лагерите!
Ако лагерите са в прилично състояние и износването им е в допустими граници вероятността да го възстановя е почти 100%.
Състоянието на лагерите определя в най-голяма степен качеството на работоспособност и прецизността при възпроизвеждане!
Всички останали повредени части могат да се изработят, или да се сменят с нови доста по лесно.
Състоянието на лагерите на това рамо се оказа отлично.
При проверката на съчмените лагери не можах да установя паразитни хлабини.
При търкалящите се съчмени лагери, а и поради ограниченията във въртенето на рамото, износване е много трудно да се получи.

Лагерната втулка на конусовидния лагер. Не е такова положението при конусните лагери, при които в следствие на триенето между втулката и конуса, лагера се износва доста по-интензивно.
В това рамо състоянието на конусните лагери е почти идеално, благодарение на самата конструкция на лагера!
Виждате, че инженерите са поставили в отвора на втулката 4 миниатюрни съчми, като по този начин външният конус се допира само в четири точки, вместо по цялата си повърхност.
По този начин се намалява силно триенето, което прави рамото по-прецизно и чувствително.
Такава конструкция освен от Ortofon се използва често и от други фирми - например Dual.

За да не развалям заводската настройка на лагерния възел със съчмените лагери, реших да не го разглобявам.
Промивката с чист спирт извърших в сглобено състояние, а след изсъхването им ги смазах с фино машинно масло "PRETSISOL".
След това промих със спирт и конусните лагери, а преди да ги сглобя ги смазах със "SMAR TC" - полу-прозрачна специална грес за фини механизми.

Смазване на съчмените лагери. Смазване на конусните лагери. Регулиране на луфта в конусните лагери. Следва регулиране на луфта в конусните лагери, което е деликатен и пипкав процес.
За проверка на правилно подбран луфт се прави следното:
При поставен шел с доза рамото се балансира, след което се разклаща лекичко във вертикална посока.
При правилно регулиран луфт, рамото трябва да може да извърши поне три поклащания самостоятелно нагоре-надолу, преди колебанията му да затихнат.
Същевременно при проверка на луфта с пръстите на ръката, не трябва да усещат хлабини, или почуквания в лагерните възли.

Ако двете изисквания не могат да се изпълнят едновременно, меродавно за правилната настройка на рамото е липсата на почуквания и паразитни хлабини в лагерите.
Хлабините и луфтовете в лагерните опори на рамената, оказват най-пагубно влияние при звукоизвличането от плочата.
Те могат да станат причина за появата на допълнителни резонанси, или да внесът допълнителен призвук в сигнала!

Следващият етап от профилактиката е разглобяването, почистването и смазването на механизмите за задаване на вертикалния натиск и антискетинга:

Балансираща тежест. Котва с пружина за регулиране на натиска. Антискейтингов механизъм със скала. Антискейтингов механизъм.

Регулирането на натискът върху иглата става, чрез отделен механизъм с пружина вграден вътре в балансиращата тежест.
След като се балансира рамото, натискът върху иглата се задава, чрез завъртане на регулиращите дискове монтирани в самата тежест.
По нониуса се задава необходимият грамаж, а силата на натиск върху иглата се получава, чрез отпускане, или обтягане на спираловидната пружина.
В задният си край тя е свързана с котва, която се мести напред, или назад в зависимост от завъртането на дисковете.
С помощта на същата пружина се регулира и антискейтънгът, което става с изместване настрани на опората, за която е закачена в предния си край.
Това става с помоща на малкото колелце разположено до ръкохватката на микролифта.
Чрез въртенето му се задвижва малък винт, с помоща на който опората се измества напречно.
В следствие на силата на опън на пружината, се получава допълнителна силова компонента насочена навън и компенсираща центростремителната сила на скейтинга.
Разбира се конструкторите са поставили и допълнителна антискейтингова скала, по която може съвсем точно да се настрои антискейтингът.
Очевидно инженерите на Ortofon са знаели какво правят и са си свършили перфектно работата!

Последното което ми остава да направя е да премахна ръждата от външната носеща втулка.
Това става лесно, чрез използването на шкурка с различна едрина на зърната.
Вижте снимки на втулката преди и след прешлайфането:

Външен кожух преди прешлайфането. Външен кожух след прешлайфането. На втулката е препоръчително да се направи външно покритие защитаващо я от корозия.
Имайки предвид контрастът между черния цвят с другите хромирани детайли, е добре да се избере едно от двете - или хромиране, или оцветяване в черно.
Понеже втулката е стоманена, получаването на черен цвят освен чрез боядисване, може да стане и чрез оксидиране.
Оксидиране на железните детайли може да стане по различни начини.
Пълвият от тях е по химичен път, а вторият (който е приложим и в домашни условия), чрез загряване на детайла почти до зачервяване (400 - 500 градуса) и потапянето му във ваничка с масло.
Този начин е неприложим за закалени детайли, защото при тази температура ще се разкалят.

При термичния процес се извършват сложни химически реакции по повърхността на детайла, водещи до образуването на черен оксиден предпазен слой.
За получаване на по-плътно покритие, тази процедура се повторя няколко пъти, като загряването може да се извърши и на пламъка на газова горелка.
За сведение оксидация се прави на много от детайлите на огнестрелните оръжия.
В заключение искам да отбележа, че оксидацията е доста по-неустойчива срещу ръждите в сравнение с хромирането.
Мисля варианта на покритието да го избера в зависимост от желанието на собственика, което може да се направи и на по-късен етап.
Проводниците свързващи контактния куплунг на шела със 7 пиновия съединител в основата на рамото се оказаха в много добро състояние.
Имайки в предвид, че са и оригинални смятам, че за момента смяна не е необходима.
Останалите детайли и механизми на рамото, като закрепващата основа, микролифтта и заключващият нут на шела, са в добро техническо състояние.

Ето снимки от рамото след проведената профилактика:

Рамо - поглед отгоре. Рамо - поглед отстрани. Рамо - поглед отзад.

За балансиране на рамото при регулиране на луфта в конусните лагери, съм поставил шел Аудиотехника с временно закрепена на него доза.
За в бъдеще на рамото ще бъде поставен SPU шел и доза на Ortofon, с които ще се експлоатира.
Искам да отбележа, че Ortofon RS212 е тежко рамо, за тежки дози, с малка елестичност на подвижната система.
В заключение - Ortofon RS212 е едно отлично рамо, което се съчетава идеално с машини като Thorens 124, Gerrard 301, или Garrard 401.

Разгледайте и останалите статии, като посетите раздела Всичко за грамофона и винила "All for turntable and vinyl".




НАЧАЛНА СТРАНИЦА
Страницата е подготвена и се поддържа от
Ан.Гърков
гр.София - 2013 год.