Technics SL1100 - ремонт "Technics SL1100 - repair"



Наскоро ми попадна за ремонт един рядък модел грамофон - Technics 1100, с директ-драйв задвижване.
Грамофонът е произвеждан през 70-те години на миналият век.
Този модел на Technics е с лято алуминиево шаси и кутия и считам, че си заслужава да споделя снимки на конструкцията му.
Двигателят е постоянно-токов с четки и задвижва директно диска, който тежи 2 кг.
Дискът представлява прецизна алуминиева отливка под налягане и на практика се развърта до номиналните си обороти за около секунда.
Рамото с което се е комплектовало това шаси в повечето случай е Technics EPA 110.
Но са били монтирани и други рамена - например Audio Technica AT 1009, както в този случай.
АТ 1009 е интересно рамо - има пневматично действащ лифт, а натискът върху иглата се осъществява с подвижна втулка /тежест/ плъзгаща се по тръбата в предната част на рамото.
Освен това рамото има устройство за повдигане и сваляне по височина, което е страхотно удобство при регулиране на VTA.
Ето снимки на грамофона така както пристигна при мен:

Technics SL1100 specifications:


Driving system: direct-drive.
Motor: 20 poles (rotor), 15 poles (stator) ultra low speed DC motor.
Platter: 350mm, 2kg, aluminium die-cast.
Speeds: 33.33 and 45rpm.
Pitch control: +-4%.
Rumble: -70dB.
Wow and flutter: no more than 0.03% WRMS.
Dimensions: 510 x 390 x 195mm.
Weight: 13kg.
Грамофон Technics 1100.

Audio Technica AT 1009 specifications:


Effective length: 240mm.
Overhang: 15mm.
Mounting distance: 225mm.
Effective mass: 18g.
Рамо Audio-technica AT-1009.

Проблемът на грамофона беше, че при възпроизвеждане липсваше сигнал в единия от каналите.
Освен това притежателят му се оплакваше, че има и проникване на лек брум в левия канал.
Измерванията показаха, че има прекъсване на опроводяването вътре в рамото разположено между байонетната връзка на шела и изходният куплунг.
Отстраняването на проблема изискваше демонтиране и разглобяване на рамото, както и смяна на самото опроводяване.
След това трябва да се направят проби за установяване на причините за проникването на брум, както и да се направи пълен реглаж и настройване на грамофона.
Следват снимки от разглобяването:

Поглед отдолу. Поглед под капака. Свързване на рамото с изходните чинчове.

При разглобяването ми направи впечатление близостта на изходните кабели и чинчове до мрежовия трансформатор.
По-близко до трансформатора се намира точно левият канал.
Предполагам, че може това да е една от причините за проникването на брум, независимо , че някой беше направил допълнителна екранировка.
Дозата която се използва /Signet тип MC/ има почти нищожен сигнал и това прави лесно чуваем брумът, проникващ от трансформатора.
Ето и снимки от разглобяването на самото рамо:

Рамо Audio-technica AT-1009 Рамо Audio-technica AT-1009.
Рамо Audio-technica AT-1009
Рамо Audio-technica AT-1009 Рамо Audio-technica AT-1009 Рамо Audio-technica AT-1009
Рамо Audio-technica AT-1009 Рамо Audio-technica AT-1009 Рамо Audio-technica AT-1009

Много добро впечатление ми направи лагеруването на рамото.
Лагерните възли са изпълнени с малки съчмени лагерчета, което увеличава чувствителността на рамото и подобрява "tracking" следенето на браздата от иглата.
Проводниците бяха изцяло сменени с нови сребърни такива, производство на Kimber.
Лагерите почистих със спирт и ги смазах със "SMAR TC" - полу-прозрачна специална грес за фини механизми.

Смяна на проводниците вътре в рамото. Почистване и смазване на лагерите. Преди да ги сглобя отново - всички детайли бяха почистени старателно от замърсяванията.
Особено внимание обърнах при регулирането на натяга на лагерите.
Хлабината трябва да е така регулирана, че при проверка да не се усеща от пръстите на ръката.
Хлабината в лагерите оказва сериозно влияние при възпроизвеждане от плочата!
При положение, че в лагерите има по-голяма хлабина от допустимото, тя може да стане причина за възникване на вредни резонансни явления!
В статията за Ortofon RS212 писах как трябва да се настройва хлабината в лагерите и как да се проверява.
Затова тук няма да се спирам подробно на този важен въпрос.

Причината за проникването на брум в сигнала се оказа, че е близкото разположение на изходите до мрежовия трансформатор.
Проблемът се реши, когато изведохме директно изходния кабел от съединителя на рамото.
Вариантът с кабел ползващ чинчовете монтирани на задната страна на грамофона, според мен може да се ползва евентуално с MM доза.
ММ дозата има в повечето случай, приблизително десетократно по-високо изходно напрежение.
За MC доза, очевидно трябва да се използва вариант с кабел излизащ директно от рамото.

Следващите снимки, са от едно интересно механично устройство на фирмата Audio-technica, което ми беше дадено допълнително за монтиране:

Механично устройтво за повдигане на рамото.

Това е устройство за автоматично повдигане на рамото, когато иглата отиде в края на плочата.
Работи елементарно!
При завъртането на рамото в края на плочата, то докосва "жълтия опипвач".
Тогава устроиството се задейства и повдига рамото, така че иглата да не се трие излишно в браздата.
Устройството се монтира върху корпуса, чрез двойно самозалепващи се лепенки в близост до остта на въртене на рамото.
Монтирането му трябва да стане така, че да не си пречи с повдигача на лифтовия механизъм.
Момента за повдигане на рамото се регулира, чрез леко завъртане, или преместване на самото устройство.
Височината на повдигане също може да се регулира, чрез разхлабване на помощния винт и, чрез повдигане, или смъкване надолу на горната част на устройството.

Ето снимки от монтирането на устройството:

Механично устройтво за повдигане на рамото. Задействане на устройтво за повдигане на рамото. Принципът на действие на повдигача е подобен на този на микролифта.
Разликата е, че повдигането му се извършва от пружина, вместо на ръка - с лостче.
Самото повдигане става бавно и плавно, благодарение на хидравлично, или пневматично демпфане.
За да се приведе отново в готовност, повдигачът трябва да се натисне с пръст отгоре, докато двата опипвача го фиксират.

Сега следва инсталиране и нивелиране на грамофона за направа на окончателните му настройки.
Настройването на геометрията на рамото извърших с протрактор по "Baerwald".

Инсталиране и нивелиране на грамофона. Настройване по Baerwald в т-ка А. Настройване по Baerwald в т-ка Б. MC доза Signet.

След настройването на хоризонталния ъгъл, се настройва препоръчителният натиск и азимутът.
След това следва прослушване на различен вид музика, за да се направи груба преценка на звука.
Регулирането на VTA също става на слух.
Оптималеният натиск върху иглата се уточнява, чрез тестова плоча HFN 002 Test LP на Len Gregory.

В заключение мога да кажа, че това е един добър грамофон, заслужаващ внимание.

Разгледайте и останалите статии, като посетите раздела Всичко за грамофона и винила "All for turntable and vinyl".




НАЧАЛНА СТРАНИЦА
Страницата е подготвена и се поддържа от
Ан.Гърков
гр.София - 2013 год.