Ремонт на Thorens TD125 "Thorens TD125 - repair"



На тази страница ще ви покажа снимки от ремонта на един качествен грамофон - Thorens TD125.
Първият ремъчен грамофон на фирмата, след големия успех с Thorens TD124 е Thorens TD150.
След TD150, следва разработването и производството на TD125, който е най-добрият ремъчен грамофон на фирмата.
За разлика от TD150, той е с електронно управление на скоростта на въртене на диска.
Производството му започва през 1968 година в заводите на фирмата "Geratewerk Lahr" - Германия.
Първоначално моделът e бил снабден с рамо TP25 и шел TP50 - изключително рядък на днешно време.
Конструкцията на TD125 съчетава основно и субшаси от алуминиева сплав, с тегло приблизително равно като това на Thorens 124.
Притежава ефектен стробоскоп, питч-контрол и електронно управление управляващо много по-лек мотор от този но TD124.
През 1972 година се появява модификацията Thorens TD125 MkII, с подобрени характеристики.
Върху валът на двигателя е бил поставен допълнително специален фрикционен механизъм, изглащащ първоначалният тласък при стартиране на завъртането на платера.
Също така рамото е заменено с право рамо - Thorens TP16, което е едно от най-добрите рамена на фирмата за дълги години напред.
Моделите TD124 и TD125 са най-добрите топови модели на фирмата, създавани някога!

Грамофон EMT 928.
Между 1963 и 1966 година Thorens се премества в заводите на фирмата EMT град Lahr - Германия.
В същия град заводи са имали и такива фирми като Dual, Perpetuum-Ebner, Papst.
За известно време двете фирми са имали и еднакви пощенски пликове на които са били поставени емблемите на Thorens и EMT.
При разработването на модела TD125 са участвали и конструкторите на EMT.
Те са били дотолкова увлечени в разработката на този модел, че по-късно конструират и професионална версия - EMT928.
Той е бил направен на базата на TD125 с преработена електронна система, рамо EMT929 и е имал много сериозен външен вид.
На снимката вляво виждате точно такъв грамофон.
928 е имал изцяло нова площадка за закрепване на рамото, удовлетворяваща изискванията за професионални рамена, както и преработено шаси.

След това кратко отклонение се връщаме на модела TD125.
Ето и техническата спесификация на TD125 MkII:

Specifications: Speed: 16, 33, 45 rpm Motor Type: 16-pole synchronous motor Platter: 12" diameter, anti-magnetic die-cast Platter weight 3,2 kg Zamak Rumble: -68 db Speed regulation ±2% Dimensions 440 x 340 x 120 mm Weight 14,5 kg
Грамофон Thorens TD125.

Грамофонът който пристигна при мен е купен от чужбина.
При транспорта до тук, понеже е транспортиран с поставен платер той е излязъл от леглото и е изкривил остта на двигателя.
Добре, че не е ударил рамото, защото последствията щяха да бъдат много по-сериозни.
Външно, грамофонът е добре запазен, а моделът е TD150 MkII.
Ето снимки:

Грамофонът TD125 - поглед отгоре. Ремъчната предавка мужду двигателя и поддиска. Ремъчната предавка мужду двигателя и поддиска. Лагерният възел на диска.
Вид на диска от обратната страна. Поддиск с маркерите за стробоскопа. Истински късмет е, че остта на диска е останала права.
От направения оглед установих, че лагерът на диска е в добро състояние.
Има малък луфт, но той е в поносими граници.
Добре е за смазване на лагера да се използва малко по-гъсто масло.
От друсането и подскоците (вероятно е транспортиран с кола), голямият диск има съвсем леко издуване в средата.
То е пренебрежимо малко и по никакъв начин не пречи, даже не се забелязва при поставен мат.
При въртене на диска визуално не се наблюдава биене, което е добре като се има на предвид какво е "преживял" :-).

При оглед на рамото констатирах скъсана нишка на устройството за задаване на натиска върху иглата.
Трети проблем е, че имаше леко изместване на стабилността на оборотите при 33 и 45 об/мин.
Започвам с най-неприятният проблем - кривата ос на двигателя.
Ето снимики от разглобяването на предавателната шайба на двигателя съдържаща в себе си фрикционния механизъм:

Ос на двигателя. Фрикционен механизъм за първоначален старт. Фрикцшонният механизъм е съставен от пластмасова втулка, която влиза вътре в преводната шаиба и заедно с двете шайби от кече се притиска към нея от пружина.
На снимката в ляво може да го видите разглобен.
За да установя на коя страна е изкривена остта използвам черен флумастер.
При въртящ се двигател приближавам съвсем бавно върха на флумастера към остта, за да може да остави лека следа върху нея вследствие на радиалното биене.
След като съм открил посоката в която е изкривена остта, с малко чукче и парче дървено трупче (за да не се подбие) нанасям лек удар в горния `и край.
Изтривам следата от флумастера и търся отново с помощта на флумастера дали има радиално биене.
Ако има повтарям отоново процедурата, докато изчезне всякакво радиално биене и следата от флумастера остане по цялата обикалка на остта с еднаква дебелина.

Методът не е технически издържан, но работи.
Да се чука по остта в сглобено състояние с лагерните втулки е голям риск.
Повечето оси на двигатели не са цялостно закалени, а само повърхностно, или имат повърхностна циментация.
Понеже остта е тънка и сърцевината е мека, изправянето в този случай става лесно с помоща на лек удар.
Манипулацията изисква мното опит, точна ръка и усещане за силата на удара, защото резултатът може и да се "предобри", т.е. да изкривя остта в противоположна посока.
Не съветвам никого да използва този начин, защото има опасност да се разбият лагерните втулки.
Правилният вариант е разглобявяне на двигателя, точно и правилно центриране на ротора с остта на струг и измерване на радиалното биене с часовников индикатор.
Изправянето става на струга, чрез натискане с помоща на супорта в противоположна на биенето посока.

Продължавам нататък с ремонта на рамото TP16, като за целта е необходимо да го демонтирам от грамофона.
За да сваля рамото трябва да разпоя крайщата на кабелите излизащи от него и да развия гайката от долната страна.

Разположение на сигналните кабели. Рамото TP16. Лагерен възел на рамото. Разглобяване на рамото.
Устройството за задаване на силата на натиск върху иглата и лагер за хоризонталното въртене на рамото. За щастие собственикът на грамофона имаше второ резервно рамо TP16, и за да не демонтирам от него необходимата ми част, реших да сменя цялото рамо.
Така си спестявам разглобяването на двете рамена, още повече, че това което ми беше предоставено за резервни части беше в добро техническо състояние.
Все пак преди да го монтирам го разглобих за профилактика.
На снимката в ляво виждате извадена втулката с нишката на устройството за задаване на натиска върху иглата и лагерите от лагерния възел за въртене на рамото в хоризонтална посока.
Следва промиване на лагерите, смазване и сглобяване в обратен порядък.
Настройване на хлабините в лагерите, монтиране и запояване на кабелчетата излизащи от рамото за рейката.

Следва профилактика на електрониката - регулиране на оборотите 33 и 45 съгласно сервизното описание.

Поглед отдолу към управляващата електроника на TD125. Стробоскоп. В сегашното му състояние при превключване от 33 на 45 и обратно се налага всеки път оборотите да се доуточняват допълнително чрез копчето на лицевия панел.
При опит за ностройване с тримерите от платката съгласно сервизното описание на грамофона установих, че единият тример е завъртян докрай, и по този начин не може да се регулират правилно оборотите.
Нещата се оправиха, чрез смяна на едната комплементарна двойка транзистори, управляваща синхронния двигател.

Следващото което трябвя да направя е да поставя дозата (Shure M75 EJ) и да нзвърша съответните настройки на рамото в зависимост от дозата.
Първоначално задавам препоръчителния натиск върху итглата и настройвам хоризонталния ъгъл с протрактор.
След това проверявам азимута на игличката - тя трябва да е перпeндикулярна спрямо външната повърхност на плочата.
Тези настройки се правят при спусната игличка върху плочата и при спрян диск.
Накрая хоризонтирам рамото спрямо външната повърхност на плочата и правя контролно прослушване.
За да не нараня някоя ценна плоча при тези регулировки, винаги използвам някоя стара и повредена плоча.
Ето снимки от настройките:

Грамофонът след ремонта. Грамофонът след ремонта. Грамофонът след ремонта.

Най-накрая с помощта на тест-плочата установявам окончателно натиска върху иглата, VTA и антискейтинга.
Това са снимки на грамофона след профилактиката:

Настройване на хоризонталния ъгъл. Настройване на хоризонталния ъгъл.. Проверка за успоредност между рамото и плочата.

Ето и дежурен видео-клип демонстриращ работата на грамофона:

Разгледайте и останалите статии, като посетите раздела Всичко за грамофона и винила "All for turntable and vinyl".




НАЧАЛНА СТРАНИЦА
Страницата е подготвена и се поддържа от
Ан.Гърков
гр.София - 2014 год.